Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2013 | 39 | 2 | 159-170

Article title

Niespójność postulowana – profilaktyka i interwencja

Authors

Content

Title variants

EN
Postulated Inconsistency – Prevention and Intervention

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Pojęcie środowiska wychowawczego odnosi się do obiektywnych warunków instytucjonalnych i osobowych społeczności lokalnej w której przebiega proces socjalizacji dzieci i młodzieży. Socjologowie społeczności lokalnych i pedagogowie społeczni badają takie społeczności i dokonują ich typologii. Zmiany zachodzące w tych społecznościach po 1989r utrudniają uzyskanie wiedzy potrzebnej do wyróżnienia typów środowisk wychowawczych. Władze samorządowe społeczności lokalnych rozwiązują dwa rodzaje problemów społecznych, których skuteczne rozwiązywanie jest bardzo trudne. Jeden problem to ograniczanie zjawisk negatywnych np. bezrobocia, bezdomności. Drugi problem to tworzenie warunków niezbędnych do zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży.
EN
The notion of an educational environment relates to the objective institutional and personal conditions of a local community where the socialization process of children and teenagers takes place. Sociologists of local communities and social pedagogues examine such communities and construct their typologies. Changes in these communities after 1989 make it difficult to obtain the knowledge needed to distinguish the types of educational environments. Authorities of local communities solve two types of social problems which is a very difficult task. One of the problems refers to the limitation of negative phenomena, e.g. unemployment or homelessness. Another one is to create the conditions indispensable to manage free time of children and teenagers.

Journal

Year

Volume

39

Issue

2

Pages

159-170

Physical description

Contributors

author
  • Łużycka Wyższa Szkoła Humanistyczna

References

  • Allan G. (1999), Praca socjalna, wspólnota i nieformalne systemy pomocy socjalnej, [w:] Socjologia pracy socjalnej, red. M. Davies, Katowice.
  • Bajor H. (2006), Lokalni liderzy wobec przeszłości, [w:] Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu, red. J. Kurczewska, Warszawa.
  • Buchowski M. (2006), Dystynkcja przez pracę w społeczności lokalnej, [w:] Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu, red. J. Kurczewska, Warszawa.
  • Burdyka K. (2011), Klub sportowy jako organizator czasu wolnego młodzieży wiejskiej. Szkic z animacji wolontariatu w środowisku marginalizowanym, [w:] Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkiem, red. E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Zielona Góra.
  • Gawin D. (2006),Między ideologią a społecznikostwem. Lokalny wymiar polskiej polityki, [w:] Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu, red. J. Kurczewska, Warszawa.
  • Gąsior-Niemiec A. (2006), Galicja na Podkarpaciu – czyli o lokalnej niefortunności tradycji, [w:] Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu, red. J. Kurczewska, Warszawa.
  • Hajduk B., Hajduk E. (2008), O pomocy społecznej i nieskutecznej, Zielona Góra.
  • Hajduk E. (2005), Człowiek dobry, Kraków.
  • Lewicka M. (1993), Aktor czy obserwator. Psychologiczne mechanizmy odchyleń od racjonalności w myśleniu potocznym, Warszawa-Olsztyn.
  • Malikowski M. (1999), Encyklopedia socjologii, T. 2, Warszawa.
  • Piatycz E. (2011), Formy animacji czasu wolnego dzieci i młodzieży w warunkach zagrożenia wykluczeniem społecznym, [w:] Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkiem, red. E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Zielona Góra.
  • Pyszczek G. (2006), Środowiska kultywujące tradycje lokalne – społeczne otoczenie i uwarunkowania, [w:] Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu, red. J. Kurczewska, Warszawa.
  • Radziewicz-Winnicki A. (2008), Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa.
  • Rotter A. (2005), Proces socjalizacji dzieci w warunkach ubóstwa społecznego, Katowice.
  • Smolińska-Theiss B. (1993), Dzieciństwo w małym mieście, Warszawa.
  • Wincławski W. (1976), Typowe środowiska wychowawcze we współczesnej Polsce, Warszawa.
  • Zadłużny M. (2012), Formalne i pozaformalne obszary zawodowej edukacji tanecznej w Polsce, [w:] Dyskursy młodych andragogów, red. M. Olejarz, Zielona Góra.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-379a3091-f356-4277-95b5-06ed15f70706
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.