Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 60 | 3 | 53-71

Article title

DAVID DE DINANTO REDIVIVUS ZNACZENIE BADAŃ KS. PROF. MARIANA KURDZIAŁKA NAD DINANTCZYKIEM W KONTEKŚCIE MEDIEWISTYKI EUROPEJSKIEJ

Content

Title variants

EN
DAVID DE DINANTO REDIVIVUS THE IMPORTANCE OF REV. PROF. MARIAN KURDZIAŁEK’S RESEARCH ON DAVID OF DINANT IN THE CONTEXT OF EUROPEAN MEDIEVAL STUDIES

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Filozoficzne poglądy mistrza Dawida z Dinant, jednego z pierwszych łacińskich egzegetów pism przyrodoznawczych Arystotelesa ze schyłku XII i z początków XIII wieku, zostały potępione przez Synod Paryski w r. 1210 i ponownie w r. 1215 przez papieskiego legata Roberta z Courçon. Głównym powodem potępienia był głoszony przez Dawida materialistyczny panteizm. Potępienia te zabraniały pod karą ekskomuniki lekturę i posiadanie pism tegoż autora, nakazywały ich konfiskatę i spalenie. Francuski uczony, G. Théry, częściowo zrekonstruował poglądy Dawida w oparciu o cytaty z jego pism, jakie przekazał w swoich dziełach Albert Wielki i kilku innych autorów średniowiecznych (m. in. Tomasz z Akwinu). Polski historyk nauk, Aleksander Birkenmajer, odkrył i zidentyfikował anonimowe fragmenty dzieł Dawida w średniowiecznych rękopisach, zachowanych w bibliotekach Gandawy (BU 5), Oksfordu (Bodl. Libr. Digby 67), Paryża (BnF lat. 15453) i Wiednia (ÖNB 4753). Fragmenty te wydał krytycznie uczeń A. Birkenmajera, ks. prof. Marian Kurdziałek. Jego edycja David[is] de Dinanto Quaternulorum fragmenta i analiza tekstów ukazała w nowym świetle początki recepcji dzieł Arystotelesa w kręgu kultury łacińskiej w okresie Średniowiecza i służyła przez prawie pół wieku jako najważniejsze źródło wiedzy o mistrzu Dawidzie i jego poglądach. Dociekania naukowe ks. Kurdziałka, dotyczący Dawida, były punktem wyjścia do dalszych badań, podjętych przez B. Lawn’a, E. Maccagnolo, G. Vuillemin-Diem i E. Casadei, uwieńczonych odnalezieniem i identyfikacją dalszych dzieł Dinatczyka oraz krytyczną edycją wszystkich jego dotychczas znanych tekstów (E. Casadei, 2008). Najnowsze studia nad Dawidem z Dinant potwierdziły niemalże w całej rozciągłości ustalenia ks. Kurdziałka dotyczące tego kompleksu i obaliły próbę ich częściowej dekonstrukcji i krytyki.
EN
Philosophical ideas of David of Dinant were condemned by the Paris synod in 1210, which were confirmed in 1215 by Cardinal Robert Courçon, papal legate. The main reason of this condem- nations was the David of Dinant’s materialistic pantheism. In consequence reading and owning the David of Dinant’s works became punishable by excommunication. A French scholar G. Théry partially developed his ideas according to excerptions of his works largely derived from Albert the Great, Thomas Aquinas and others. A Polish historian Aleksander Birkenmajer found in Ghent (BU 5), Oxford (Bodl. Libr. Digby 67), Paris (BnF lat. 15453) and Wien (ÖNB 4753) libraries the medieval manuscripts containing some fragments of the David of Dinant’s works. Rev. Marian Kurdziałek, a follower of A. Birkenmajer, as the author of the critical edition of David[is] de Dinanto Quaternulorum presented in a new context the early days of the Aristotle’s works reception into Latin culture. Quaternulorum fragmenta edited by M. Kurdziałek served for almost fifty years as an important source of knowledge on David of Dinant. Nowadays, Rev. M. Kurdziałek’s findings are almost fully acknowledged by the contemporary researchers of David of Dinant’s thought.

Year

Volume

60

Issue

3

Pages

53-71

Physical description

Contributors

  • Albertus-Magnus-Institut, Bonn

References

  • Anzulewicz H.: David von Dinant und die Anfänge der aristotelischen Naturphilosophie im Lateinischen Westen, [w:] Albertus Magnus und die Anfänge der Aristoteles-Rezeption im lateinischen Mittelalter, ed. L. Honnefelder et al. (Subsidia Albertina I), Münster 2005, s. 71-112.
  • Anzulewicz H.: Person und Werk des David von Dinant im literarischen Zeugnis Alberts des Großen, „Mediaevalia Philosophica Polonorum” 34 (2001), s. 15-58.
  • Bautz F.W.: Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon, Hamm (Westf.) 1990, kol. 1233- 1234.
  • Birkenmajer A.: Découverte de fragments manuscrits de David de Dinant, „Revue neo-scola- stique de philosophie” 35 (1933), s. 220-229 (reprint w: t e n ż e, Études d’histoire des sciences et de la philosophie du Moyen Âge (Studia Copernicana I), Wrocław–Warszawa–Kraków 1970, s. 11-20).
  • Brams J.: L’Aristoteles Latinus: Bilan d’une édition internationale, [w:] Actualité de la pensée médiévale, ed. J. Follon et J. McEvoy (Philosophes Médiévaux 31), Louvain-la-Neuve– Louvain–Paris 1994, s. 57-68.
  • Casadei E.: David di Dinant traduttore di Aristotele, „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie” 45 (1998), s. 381-406.
  • Casadei E.: I testi di David de Dinant: filosofia della natura et metafisica a confronto col pensiero antico. Introduzione ed edizione dei testi (Testi, Studi, Strumenti 20), Spoleto 2008.
  • Casadei E.: Il corpus dei testi attribuibili a David di Dinant, „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie” 48 (2001), s. 87-124.
  • Casadei E.: Una nuova edizione a stampa di testi di David di Dinant, „Archives Internationales d’Histoire des Sciences 49/143 (1999), s. 221-239.
  • Chartularium Universitatis Parisiensis, ed. H. Denifle, É. Châtelain, t. I, Paris 1889.
  • De Vaux R.: Sur un texte retrouvé de David de Dinant, „Revue des sciences philosophiques et théologiques” 22 (1933), s. 243-245.
  • Dronke P. (ed.): A History of Twelfth-Century Western Philosophy, Cambridge 1988.
  • Feuerbach L.A.: Geschichte der neueren Philosophie. Von Bacon von Verulam bis Benedict Spinoza, Ansbach 1833.
  • Geyer B.: Die patristische und scholastische Philosophie (Friedrich Ueberwegs Grundriß der Geschichte der Philosophie, 2. Teil), Berlin 1928 (reprint: Tübingen 1951).
  • Grabmann M.: I divieti ecclesiastici di Aristotele sotto Innocenzo III e Gregorio IX (Miscellanea Historiae Pontificiae V/7), Roma 1941.
  • Hegel G.F.W.: Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie, II (Theorie-Werkausgabe, Bd. 19), Frankfurt am Main 1971.
  • Hödl L.: David von Dinant, [w:] Lexikon des Mittelalters, Bd. III, München–Zürich 1986, kol. 605.
  • Hödl L.: David von Dinant, [w:] Lexikon für Theologie und Kirche, Bd. III, Freiburg 1995, kol. 40-41.
  • Jourdain A.: Recherches critiques sur l’âge et l’origine des traductions Latines d’Aristote et sur des commentaires Grecs ou Arabes employés par les docteurs scolastiques, Paris 1819, 1843 (reprint: New York 1960).
  • Kalivoda R.: Zur Genesis der natürlichen Naturphilosophie im Mittelalter, [w:] La filosofia della natura nel Medioevo, Milano 1966, s. 397-406.
  • Kaluza Z.: Bulletin d’histoire des doctrines médiévales, „Revue des sciences philosophiques et théologiques” 82 (1998), s. 123-148.
  • Kijewska A.: Spis publikacji ks. prof. Mariana Kurdziałka, „Roczniki Filozoficzne” 37-38 (1989-1990), z. 1, s. 27-30.
  • Kretzmann N., Kenny A., Pinborg J. (ed.), The Cambridge History of Later Medieval Philosophy, Cambridge 1982 (paperback 1997).
  • Kuksewicz Z.: Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia łacińskiego obszaru kulturowego, Warszawa 1973; wyd. drugie, poprawione 1979.
  • Kurdziałek M.: Dawid z Dinant, [w:] Encyklopedia Katolicka, pod red. R. Łukaszyka, t. 3, Lublin: TN KUL 1979 (reprint 1985), kol. 1056.
  • Kurdziałek M.: Dawid z Dinant, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, pod red. A. Maryniarczyka, t. 2, Lublin: PTTA 2001, s. 422-423.
  • Kurdziałek M.: Eckhart, der Scholastiker. Philosophische und theologische Traditionen, aus denen er kommt. Die pantheistischen Traditionen der eckhartschen Mystik, [w:] Freiheit und Gelassenheit. Meister Eckhart heute, hrsg. von U. Kern, H. Falcke und F. Hoffmann, München–Mainz 1980, s. 60-74.
  • Kurdziałek M.: Fragments des «Quaestiones naturales» de David de Dinant, „Mediaevalia Philosophica Polo- norum” 2 (1958), s. 3-4.
  • Kurdziałek M.: Prolegomena, [w:] David[is] de Dinanto Quaternulorum fragmenta, ed. M. Kurdzialek (Studia Mediewistyczne 3), Warszawa 1963.
  • Kurdziałek M.: Sylwetki historyków filozofii: Marcin Grabmann, „Roczniki Filozoficzne” 5 (1957), s. 141-163 (Résumé: 172).
  • Kurdziałek M.: Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem. Studia i artykuły, Lublin: TN KUL 1996.
  • Kurdziałek M.: Udział ks. Konstantego Michalskiego i Aleksandra Birkenmajera w odkrywaniu filozofii średniowiecznej, [w:] M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Lublin: TN KUL 1996, s. 17-33.
  • Lawn B.: I quesiti Salernitani. Introduzione alla storia della letteratura problematica medica e scientifica nel Medio Evo e nel Rinascimento, trad. di A. Spagnuolo, Salerno 1969.
  • Legowicz J.: Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, Warszawa 1980 (1986).
  • Maccagnolo E. : David of Dinant and the Beginnings of Aristotelianism in Paris, [w:] P. Dronke (ed.), A History of Twelfth-Century Western Philosophy, Cambridge 1988, s. 429-442 (Bio-Bibliographie: 447).
  • Mann W.E.: David of Dinant, fl. c. 1210, [w:] Routledge Encyclopedia of Philosophy, ed. E. Craig, t. 2, London–New York 1998, s. 799-800.
  • Minio-Paluello L.: L’«Aristoteles Latinus», [w:] L. Minio-Paluello, Opuscula. The Latin Aristotle, Amsterdam 1972, s. 459-482.
  • Paravicini Bagliani A.: David of Dinant, [w:] Encyclopedia of the Middle Ages, ed. A. Vauchez, B. Dobson, M. Lapidge, t. I, tł. ang. A. Walford, Paris–Cambridge–Rome 2000, s. 413.
  • Patar B. (éd.), Dictionnaire des philosophes médiévaux, [Saint-Laurent–Québec:] Éditions Fides 2006, s. 118-119.
  • Pickavé M.: „David von Dinant und die Verurteilung von 1210/15. Untersuchung zu den Fragmenten der Quaternuli”, praca magisterska napisana pod kierunkiem J.A. Aertsena, Köln 1996.
  • Pickavé M.: Zur Verwendung der Schriften des Aristoteles in den Fragmenten der Quaternuli des David von Dinant, „Recherches de Théologie et Philosophie médiévales” 64 (1997), s. 199-221.
  • Schulthess P., Imbach R.: Die Philosophie im lateinischen Mittelalter. Ein Handbuch mit einem bio-bibliographischen Repertorium, Zürich–Düsseldorf 1996 (reprint 2000).
  • Speer A.: Von Plato zu Aristoteles. Zur Prinzipienlehre bei David von Dinant, „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie” 47 (2000), s. 307-341.
  • Tatarkiewicz W.: Historia filozofii, t. 1, Warszawa 1968, 1978.
  • Théry G.: Autour du décret de 1210: I. – David de Dinant. Étude sur son panthéisme materialiste, (Bibliothèque Thomiste 6), Le Saulchoir–Kain 1925.
  • Van Steenberghen F.: La Philosophie au XIIIe siècle (Philosophes médiévaux 28), Louvain–Paris 1991; niem. tłum.: Die Philosophie im 13. Jahrhundert, hrsg. von M.A. Roesle, aus dem Französischen übertragen von R. Wagner, München–Paderborn–Wien 1977; polski przekład E.I. Zieliński: Filozofia w XIII wieku, Lublin 2006.
  • Vuillemin-Diem G.: Zum Aristoteles Latinus in den Fragmenten der Quaternuli des David von Dinant, „Archives d’Histoire Doctrinale et Litteraire du Moyen Age” 70 (2003), s. 27-136.

Notes

PL
Zawiera aneks w j. niemieckim: wypowiedź prof. dra Bernharda Geyera.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-385aaa3f-a5e0-47a1-a2d2-d3b8b6f15cc2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.