Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4 | 21-37

Article title

Kulinarne atrakcje turystyczne na terenie województwa wielkopolskiego. Badanie popytu na atrakcje kulinarne Wielkopolski

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Termin „turystyka kulinarna” po raz pierwszy pojawił się w literaturze w 1998 r. Obecnie obserwuje się szybki rozwój turystyki kulinarnej i wzrost jej znaczenia w promocji regionu. Przez Światową Organizację Turystyki turystyka kulinarna została określona jako jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów turystyki ostatnich lat. Wielkopolska to region o bogatych tradycjach kulinarnych będących wynikiem przenikania się kultur różnych narodów, warstw społecznych, a także wpływu kultury agrarnej oraz procesu urbanizacji. W czasach dynamicznego rozwoju turystyki kulinarnej potencjał kulinarny Wielkopolski wykorzystywany jest do tworzenia kulinarnych produktów turystycznych, takich jak festiwale kulinarne (m.in. „Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku”, „Noc Restauracji”), targi regionalnej żywności (m.in. „Jarmark Dobrego Smaku), muzea prezentujące dziedzictwo kulinarne (m.in. „Żywe Muzeum Rogala Świętomarcińskiego”) oraz szlak kulinarny („Kulinarny Poznań”). W artykule zaprezentowano wyniki badania przeprowadzonego na grupie 95 mieszkańców Wielkopolski zamieszkujących wieś oraz miasta różnej wielkości. Celem badania było określenie stopnia zainteresowania Wielkopolan tematyką kuchni lokalnej oraz określenie jej znaczenia przy wyborze danego miejsca na cel podróży. Badanie miało na celu również poznanie opinii dotyczącej turystyki kulinarnej w Wielkopolsce oraz gotowości do skorzystania z oferty podróży kulinarnej. Wyniki badania pokazały, iż respondenci wykazują zainteresowanie tradycjami kulinarnymi jednak nie są one na tyle istotne, by decydowały o wyborze konkretnego miejsca oraz by ich poznanie stanowiło jedyny cel podróży. W opinii Wielkopolan promocja kuchni lokalnej jest ważna i może podnieść atrakcyjność regionu jednak promocja kuchni wielkopolskiej pozostaje na niskim poziomie.

Year

Issue

4

Pages

21-37

Physical description

Dates

online
2016-06-01

Contributors

  • Akademia Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu

References

  • Baumann M., 1996, Pożywienie ludowe i zwyczaje żywieniowe w Wielkopolsce, [w:] J. Gawęcki i wsp. (red.), Kuchnia wielkopolska wczoraj i dziś, Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „INTERFUD”, s. 16-17
  • Bisikewicz M., Jakubiuk J., Lenkiewicz I., Molska G., Zakrzewska P., 2012, Polska kuchnia regionalna, MULTICO, s. 166-193
  • Citybell Consulting, ARC Rynek Opinia, 2013, Turystyka kulinarna w Polsce-trendy, s. 1-2, 10
  • Durydiwka M., 2013, Turystyka kulinarna-Nowy(?) trend w turystyce kulturowej, Prace i Studia Geograficzne, t. 52, s. 14-15
  • Gawęcki J., 1996, O kuchni wielkopolskiej, planowaniu jadłospisów i przyrządzaniu potraw, [w:] J. Gawęcki i wsp. (red.), Kuchnia wielkopolska wczoraj i dziś, Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „INTERFUD”, s. 37
  • Kowalczyk A., 2005, Turystyka kulinarna – ujęcie geograficzne, „Turyzm”, nr 15, 1/2 s. 163-186
  • Kowalczyk A., 2014, Od street food do food districts – usługi gastronomiczne i turystyka kulinarna w przestrzeni miasta, „Turystyka Kulturowa”, t. 9, s. 9-10
  • Matusiak A., 2009, Turystyka kulinarna, [w:] K. Buczkowska, A. Mikos von Rohrscheidt (red.), Współczesne formy turystyki kulturowej, Akademia Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Poznań, s. 313-318
  • Mikos von Rohrscheidt A., 2008, Turystyka kulinarna, [w:] A. Mikos von Rohrscheidt (red.), Turystyka kulturowa: fenomen, potencjał, perspektywy, , GWSHM Milenium Gniezno, Gniezno, s. 155
  • Milewska M., Prączko A., Stasiak A., 2010, Atrakcyjność produktu gastronomicznego w turystyce, [w:] M. Milewska, A. Prączko, A. Stasiak (red.), Podstawy gastronomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 189-190
  • Stasiak A., 2015, Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce, [w:] B. Krakowiak, A. Stasiak (red.), Kultura I turystyka: wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, s. 119-149
  • Wolf E., 2004, Culinary Tourism: A Tasty Economic Proposition, International Culinary Tourism Association, Portland (cyt.za: Milewska, Prączko, Stasiak 2010, s. 189-190)
  • World Tourism Organization, 2012, Global Report on Food Tourism, AM Reports vol. 4, s. 5, 13
  • http://apetytnamiasto.pl
  • http://cobico.pl/Biuro_Certyfikacji/Jako%C5%9B%C4%87_Tradycja/
  • http://dialektologia.uw.edu.pl/index.php?l1=mapa-serwisu&l2=&l3=&l4=dialekt-wielkopolski-kultura-ludowa-mwr-materialna
  • http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-10-446_en.htm?locale=fr
  • http://kulinarnypoznan.pl
  • http://minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/woj.-wielkopolskie/Wielkopolski-ser-smazony
  • http://minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/woj.-wielkopolskie/Gzik-wielkopolski
  • http://minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/woj.-wielkopolskie/(pid)/330
  • http://minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/woj.-wielkopolskie/(pid)/332
  • http://minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/woj.-wielkopolskie/(pid)/333
  • http://minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/woj.-wielkopolskie/(pid)/336
  • http://minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/woj.-wielkopolskie/(pid)/337
  • http://minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/woj.-wielkopolskie/(pid)/338
  • http://minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych/woj.-wielkopolskie/(pid)/339
  • http://muzeum-szreniawa.pl
  • http://nocrestauracji.pl
  • http://ofds.pl
  • http://pot.gov.pl/o-polskiej-organizacji-turystycznej/p/wspolpraca/konsorcja-produktowe/konsorcjum-polskie-szlaki-kulinarne
  • http://produktyregionalne.pl/produkty.html
  • http://restaurantweek.pl
  • http://rogalowemuzeum.pl
  • http://trzyznakismaku.pl/produkty/wielkopolski-ser-smazony
  • https://umww.pl/attachments/article/42552/KALENDARIUM%20IMPREZ%20PLENEROWYCH%202015.pdf

Notes

PL

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3e6b41c5-a4df-482e-a821-e52b8eaded05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.