Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 1(31) | 47-58

Article title

Wiedza jako narzędzie budowy przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw

Content

Title variants

EN
Knowledge as a tool of building the competitive advantage of smes

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
The article analyses the influence of knowledge, its transfer and knowledge management on the competitiveness of small and medium-sized enterprises. The main part of the article presents the concepts of knowledge and knowledge transfer, and then the essence of competitive advantage and the impact of knowledge and knowledge transfer on the level of competitiveness of SMEs. Finally the article describes research on the sector of small and medium-sized enterprises.

Contributors

References

  • Barney J.B., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, „Journal of Management” 1991, no. 1.
  • Beijerse R.P., Questions in Knowledge Management: Defining and conceptualising a Phenomenon, “The Journal of Knowledge Management” 1999, vol. 3, no. 2.
  • Główny Urząd Statystyczny, Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009-2011, , Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa 2012.
  • Gallupe B., Knowledge management systems: surveying the landscape, “International Journal of Management Reviews” 2001, vol. 3, no. 1.
  • Głodek P., Gołębiowski M., Finansowanie innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach. Vademecum innowacyjnego przedsiębiorcy, t. 2, Warszawa 2006.
  • Grant R.M., Toward a knowledge-based theory of the firm, “Strategic Management Journal” 1996, vol. 17, s. 109-122.
  • Greiner M.E., Bohmann T., Kremar H., A strategy for knowledge management, “Journal of Knowledge Management” 2007, vol. 11, no. 6.
  • Haffer R., Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2003.
  • Hallin C.A., Marnburg E., Knowledge management in the hospitality industry: A review of empirical research, “Tourism Management” 2008, vol. 29, no. 2.
  • Hamel G., Prahalad C.K., The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review” 1990, no. 5/6.
  • Kalinowski J., Strojny M., Jak skutecznie zarządzać wiedzą w XXI wieku?, KGPM 2009.
  • Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
  • Macias J., Nowe koncepcje przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji” 2008, nr 9.
  • Mazur J., Rószkiewicz M., Strzyżewska M., Orientacja na wiedzę a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa.
  • Wyniki badań średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce, Oficyna WydawniczaSGH, Warszawa 2008.
  • McDermott R., Why Information Technology Inspired But Cannot Deliver Knowledge Management, “California Management Review” 1999, no. 4.
  • Mikuła B., Geneza, przesłanki i istota zarządzania wiedzą, [w:] Zarządzanie wiedzą w organizacji, red. K. Perechuda, PWN, Warszawa 2005.
  • Mikuła B., Bariery realizacji procesów organizacyjnego uczenia się w praktyce, [w:] Problemy pracy i polityki społecznej. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Adamowi Szałkowskiemu, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2010.
  • Mikuła B., Makowiec M., Strategiczne zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach, Zeszyty Naukowe nr 801, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2009.
  • Mukherjee L.N.V., Lapre A.S., Wassenhove M.A., Knowledge driven quality improvement, “Management Science” 1998, vol. 44, no.11, s. 35-S49.
  • Nowak-Far A., Globalna konkurencja, PWN, Poznań 2000.
  • Nonaka I., The knowledge-creating company, [w:] Harvard Business Review on Knowledge Management, Harvard Business School Press, 1998.
  • Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Polent, Warszawa 2000.
  • Nonaka I., Toyama R., Konno T., SECI, Ba and Leadership: a Unified Model of Dynamic Knowledge Creation, “Long Range Planning” 2000, vol. 33.
  • Paliszkiewicz J.O., 2004, Knowledge management: a short introduction, [w:] Polska w Unii Europejskiej, red. J. Szopa, P. Pachura, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Czestochowskiej, Częstochowa.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1999.
  • Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Rudez H.N., Mihalic T., Intellectual Capital In The Hotel Industry: A Case Study From Slovenia, “International Journal of Hospitality Management” 2007, vol. 26, no. 1.
  • Rzempała J., Kapitał intelektualny jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 453, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.
  • Salojärvi S., Furu P., Sveiby K.E.. Knowledge Management and Growth in Finnish SMEs, “Journal of Knowledge Management” 2005, vol. 9, no. 2.
  • Staniewski M., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach – przegląd badań, [w:] Strategie przedsiębiorstw a zarządzanie wiedzą, red. J. Dąbrowski, G. Gierszewska, Wydawnictwo WSPiZ
  • im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2005.
  • Świtalski M., Wiedza i bariery jej transferu w polskich przedsiębiorstwach, [w:] Zarządzanie wiedzą i informacją w społeczeństwie sieciowym, t. 2, red. M. Morawski, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2003.
  • Szymura-Tyc M., Zasoby oparte na wiedzy w procesie budowy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji” 2002, nr 3.
  • Teece D., Pisano G., The Dynamic Capabilities of Firms. An Introduction, „Industrial and Corporate Change” 1994, no. 3.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3e82b68d-674c-48f6-8609-fe9b70a02876
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.