Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 2(31) |

Article title

Wpływ mediów społecznościowych na kulturę i subkultury

Authors

Content

Title variants

EN
The influence of social media on culture and subcultures

Languages of publication

Abstracts

PL
W XXI w. dokonało się zjawisko bez precedensu w historii ludzkości. Nastąpił szybki rozwój oraz popularyzacja portali społecznościowych. Świat stał się „globalną wioską” – śledzenie życia znajomego mieszkającego w dużej odległości i komunikacja z nim nie stanowi już żadnego problemu. Za pomocą portali możemy śledzić interesujące nas wydarzenia, działalność organizacji czy kreować własny wizerunek. Wyszukiwanie informacji nigdy nie było tak proste. Komfort naszego życia znacznie się poprawił, jednak ma też to swoje negatywne strony. Tracimy wiele czasu na bezproduktywne czynności, uciekając od swoich codziennych obowiązków. Młodzi ludzie są poddani presji akceptacji w przestrzeni wirtualnej, co prowadzi do niskiej samooceny oraz depresji. Wpływ social mediów na organizm człowieka jest duży, a ma to swoje konsekwencje w poszczególnych sferach naszego życia. Między innymi diametralnie zmieniło się obcowanie z kulturą. Wszelkie jej wytwory mogą bardzo szybko uzyskać zasięg globalny. Znacznie różni się sposób ich postrzegania oraz możliwości dostępu do nich w porównaniu do poprzednich dekad. Możemy minimalnym wysiłkiem oglądać różnorodne filmy czy słuchać muzyki z każdego zakątka świata. to przeładowanie informacjami pozostawia swój ślad w funkcjonowaniu grup związanych z kulturą, np. w subkulturach. Wraz ze wzrostem dostępu do Internetu zostały one zepchnięte na margines życia społecznego. Można wręcz zastanawiać się nad ich ostatecznym wymieraniem, przynajmniej w kształcie, w jakim je dzisiaj rozumiemy. Subkultury znacznie się rozmyły, coraz rzadziej mamy do czynienia z osobami całkowicie zaangażowanymi w daną ideologię. W niniejszej pracy zostały przedstawione przyczyny oraz skutki takiego stanu rzeczy.
EN
In the 21st century, an unprecedented phenomenon took place in the history of mankind. There has been a rapid development and popularization of social networking sites. the world has become a ‘global village’ - tracking the life of a friend living far away and communication with him is no longer a problem. With their help, we can follow interesting events, an organization's activities or create our own images. Searching for information has never been so easy. the comfort of our lives has improved significantly, but this situation also has its negative sides. We lose a lot of time on unproductive activities and forget about our daily duties. Young people are subjected to a lot of pressure to be accepted in the virtual space, which leads to low self-esteem and depression. the impact of social media on the human body is high, which has its consequences in various spheres of our lives. Among other things, our modes of interaction with culture have changed dramatically. All of its creations can very quickly get a global reach. the way they are perceived and the possibilities of accessing them are completely different as compared to the previous decades. We can watch various films or listen to music from every corner of the world with minimum effort. This overload of information leaves its mark on the functioning of groups related to culture, for example in subcultures. Along with an increasing access to the Internet, they have been pushed to the margin of social life. You can even expect their final extinction, at least in the form in which we know them today. Subcultures have faded considerably, and people who are completely involved in a given ideology are becoming less and less involved. This paper presents the causes and effects of this state of affairs.

Contributors

References

  • Bąk T., Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2008, s. 37. Deckers E., Falls J., Media społecznościowe bez ściemy. Jak kreować markę, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2013, s. 30 – 31. Flores S. E., Sfejsowani, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa 2017, s. 53 – 55. Forst K., Facebook we współczesnym świecie komunikacji społecznej [w:] Media społecznościowe. Dialog w cyberprzestrzeni, red. K. Doktorowicz, t. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 40 – 41. Kaszkowiak Ł., Badanie subkultur w Internecie na przykładzie społecznego świata fantastyki [w:] „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy”, nr 23, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, Legnica 2017, s. 168 –169. Kerpen D., Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2013, s. 205 – 206. Kołodziejek E., Człowiek i świat w języku subkultur, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015, s. 235 – 237. Laskowski P., Żyć z siecią w tle [w:] Nowe media i wyzwania współczesności, red. M. Sokołowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013, s. 123 –124. Lutostański M. J., Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Łódź 2015, s. 198 –199. Prejs B., Bunt nie przemija. Bardzo podręczny słownik subkultur młodzieżowych, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 2004, s. 9. Wpływ mediów społecznościowych na kulturę i subkultury 274 Rowiński G., Socjologiczno-psychologiczna analiza grup wyznaniowych i subkultur w Polsce, Wydawnictwo M. M., Warszawa 2004, s. 54 – 55. Staniuk-Rabenda I., Facebook – wirtualne więzienie dla młodych [w:] Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji, red. G. Penkowska, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2014, s. 136 –137. Wysokińska A., O czym chcemy powiedzieć światu? Socjologiczna analiza hashtagów na Twitterze i Instagramie [w:] Nowe media w języku, kulturze i literaturze, red. Ł. M. Plęs i K. Sakowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 137 –138. Netografia Andrzejewska J., Uzależnienie od Internetu – prawdziwa plaga XXI wieku, http://www. poradnikzdrowie.pl/psychologia/nalogi/uzaleznienie-od-internetu-prawdziwa-plaga-XXI -wieku_37807.html, dostęp: 19.12.2017 r. Barteczko R., Dziś prawdziwych subkultur już nie ma?, http://panoramasilesia.pl/news/19795/ dzis-prawdziwych-subkultur-juz-nie-ma, dostęp: 20.12.2017 r. Czubkowska S., Jak media społecznościowe stworzyły nowego człowieka, http://forsal.pl/ artykuly/677631,jak-media-spolecznosciowe-stworzyly-nowego-czlowieka.html, dostęp: 18.12.2017 r. Fedorowicz A., Jak wpływają na nas gigabajty danych, które pochłaniamy każdego dnia?, http://www.focus.pl/czlowiek/mozg-przeladowany-jak-wplywaja-na-nas-gigabajty-danych -ktore-pochlaniamy-kazdego-dnia-8025, dostęp: 19.12.2017 r. Kulturowa struktura Internetu – hackers, https://cyberkultura.wordpress.com/2007/05/10/ kulturowa-struktura-internetu-hackers/, dostęp: 20.12.2017 r. Marciniak M., Jak zapobiegać depresji wywołanej użytkowaniem portali społecznościowych?, http://www.psychiatria.pl/wiadomosc/jak-zapobiegac-depresji-wywolanej-uzytkowaniem -portali-spolecznosciowych/2164l, dostęp: 18.12.2017 r. Piasecki M., Jakie są nowoczesne subkultury? Wybraliśmy te najbardziej zaskakujące, http://www.focus.pl/artykul/jakie-s-nowoczesne-subkultury-wybralimy-te-najbardziejzaskakujce, dostęp: 20.12.2017 r. Rotberg I., Cyfrowe życie psychiczne, http://www.psychologia-spoleczna.pl/porady/1648- cyfrowe-zycie-psychiczne.html, dostęp: 19.12.2017 r. Strawiński P., Cenzura według Zuckenberga. Upada mit neutralności Facebooka?, http:// www.forbes.pl/cenzura-na-facebooku-,artykuly,204799,1,1.html, dostęp: 18.12.2017 r. Walków M., Gdyby Mark Zuckenberg był prezydentem…, http://businessinsider.com.pl/ media/porownanie-liczby-uzytkownikow-facebooka-twittera-instagrama/xxlg5ed, dostęp: 19.12.2017 r. Wawrzyn M., Początek końca ery subkultur. Czy Internet sprawi, że wszyscy będziemy tacy sami?, https://gadzetomania.pl/4358,poczatek-konca-ery-subkultur-czy-internet-sprawize- wszyscy-bedziemy-tacy-sami, dostęp: 20. 12.2017 r.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1896-8333

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-404ce912-a716-4144-9a20-19a27f576c06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.