PL
Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie problematyki sukcesji, p oprzez omówienie wybranych zagadnień. Temat sukcesji w firmach rodzinnych jest istotny, ponieważ gospodarka rynkowa opiera się w dużej mierze na funkcjonowaniu firm rodzinnych. Artykuł zwraca uwagę na potrzebę kształtowania działania firmy rodzinnej w sposób taki, aby mogła ona funkcjonować, gdy dotychczasowy prezes nie będzie już obecny w jej strukturach. Znaczna część artykułu poświęcona została też argumentacji przemawiającej za wczesnym planowaniem i wdrażaniem procesu sukcesji. Poruszony został również problem podejścia do przekazania stanowiska przez dotychczasowego prezesa. Rozważaniom poddano również wątek przeglądu potencjalnych sukcesorów oraz ewentualne konflikty pokoleniowe. Autor opracowania stara się zasugerować możliwe sposoby rozwoju kompetencji potencjalnych przyszłych sukcesorów firm rodzinnych. Podejmowana jest również próba określenia ram czasowych procesu sukcesji oraz wdrożenia sukcesora w zarządzanie firmą. Ostatnim elementem artykułu jest przybliżenie procesu przekazania władzy przez dotychczasowego prezesa oraz wyselekcjonowanie i przygotowanie do swej roli sukcesora. W tym celu autor przywołuje kilka potencjalnych scenariuszy związanych z odejściem z firmy dotychczasowego prezesa. Artykuł stanowi opracowanie o charakterze praktycznodydaktycznym. Jest elementem budowy świadomości problemu sukcesji w firmach rodzinnych. Temat opracowania jest odzwierciedleniem aktualnego i niebezpiecznego zjawiska, które występuje w Polsce. Z doświadczeń innych krajów wynika, iż tylko 50% przedsiębiorstw rodzinnych przechodzi pierwszą sukcesję bez zmiany formy własności i tylko 15% poradzi sobie z przekazaniem firmy trzeciemu pokoleniu.