PL
W artykule przeanalizowano, czy przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialne wykorzystują potencjał informacji zawartych na ich stronie internetowej, w zakładce „kariera”. Inspiracją były badania zespołu I. O. Williamsona (2010), z których wynika, że ilość informacji ma wpływ na przyciąganie kandydatów do pracy. Badania te nie odnosiły się jednak do przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych, które są interesującym obiektem badań, ponieważ koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) stanowi standard dobrego zarządzania i jest źródłem przewagi konkurencyjnej. W artykule zbadano kategorie informacji: oferty pracy, strukturę organizacyjną, możliwości szkoleń i rozwoju kariery, benefity, kulturę organizacyjną, opinie od obecnie zatrudnionych, przebieg procesu rekrutacji i selekcji. Badania przeprowadzono na grupie 70 przedsiębiorstw z X rankingu firm społecznie odpowiedzialnych „Dziennika Gazeta Prawna” z 2016 roku. Z analiz wynika, że jedynie 8,9% przedsiębiorstw przekazuje informacje w ośmiu kategoriach. Istnieje ponadto statystycznie istotny związek między doświadczeniem przedsiębiorstwa w raportowaniu społecznym a ilością informacji przekazywanych potencjalnym kandydatom do pracy.
EN
This article analyzes whether socially responsible companies utilize the potential inherent in information found on their web sites in the “career” tab. Research performed by the I. O. Williamson team (2010) provided the inspiration. Their work showed that the amount of available information influences the attracting of candidates for work. However, their research was not focused on socially responsible companies, an interesting subject for study, because the concept of corporate social responsibility (CSR) is a standard of good management and a source of competitive advantage. This article looks at available information categories: current job offers, organizational structure, training opportunities, benefits, career opportunities, company culture, information from job incumbents, and recruitment process. Research carried out on a group of seventy companies from the X ranking of socially responsible companies as provided by the Dziennik Gazeta Prawna for the year 2016. Analyses show that only 8,9% of companies provide information in the eight categories. Moreover, there is a statistically significant correlation between company experience in CSR reporting and the quantity of information provided to potential job candidates.