Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 2(16) | 117-123

Article title

Culture as an economic growth factor

Content

Title variants

PL
Kultura jako czynnik wzrostu gospodarczego

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article considers a culture as an important factor of economic growth. A culture is understood as the environment for social and economic performance. It’s presenting three theories which perceive a culture as an influential component for economic life. The starting point is the Francis Fukuyama’s point of view about the meaning of social trust. Then in that context it’s zooming on Mariano Grondona and Jacenty Siewierski theories.
PL
jako środowisko życia społecznego, w tym gospodarczego. Punktem wyjścia jest ukazanie kultury jako siły warunkującej oddziaływanie czynników produkcji, bezpośrednio odpowiedzialnych za poziom wzrostu gospodarczego. Wśród elementów „pozaekonomicznych” znajduje się między innymi problem zaufania społecznego, szeroko omówiony przez Francisa Fukuyamę. Artykuł przybliża także narzędzia służące analizie kultury pod kontem jej produktywności autorstwa Mariana Grondony i Jacentego Siewierskiego.

Year

Issue

Pages

117-123

Physical description

Dates

printed
2010-12

Contributors

  • Wydział Zarządzania i Turystyki, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie, 33-100 Tarnów, ul. Szeroka 9

References

  • Barro R., Mc Cleary R.M. 2003. Religion and economic growth. [online, accessed: 2010-07-31]. NBER Working Papers, 9682. Cambridge. Available from Internet: http://www.nber.org/papers/w9682.
  • Fukuyama F. 1997. Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Transl. by A. and L. Śliwa. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12488-1.
  • Grondona M. 2003. "Kulturowa typologia rozwoju gospodarczego". In: Kultura ma znaczenie. Ed. L.E. Harrison, S.P. Huntington. Transl. by S. Dymczyk. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. ISBN 83-7298-368-2.
  • Jenks Ch. 1999. Kultura. Transl. by W. J. Burszta. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. ISBN 83-7150-705-4.
  • Siewierski J. et al. 2006. Socjologia gospodarki. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-670-7.
  • Williamson O.E. 2000. "The new institutional economics: Taking stock, looking ahead". Journal of Economic Literature, vol. 38.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-44d3735a-3314-443b-9640-18c351603aed
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.