Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 27 | 164-180

Article title

Przemiany strukturalne w produkcji autobusów w Polsce

Content

Title variants

EN
Structural changes in the production of buses in Poland

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Polska należy do czołowych producentów autobusów w Europie. W naszym kraju funkcjonują fabryki takich zagranicznych korporacji, jak: MAN, Scania czy Volvo. Rodzimym potentatem pojazdów komunikacji miejskiej jest Solaris Bus & Coach. Polska staje się europejskim centrum produkcji autobusów miejskich, a zlokalizowane w naszym kraju fabryki należą do najnowocześniejszych w Europie. W 2013 roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3715 pojazdów. Jest to o 4,17% więcej niż w 2012 roku. Wzrost ten był spowodowany zwiększonym eksportem autobusów oraz rosnącym popytem na krajowym rynku. Zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN Bus, który w 2013 roku wyprodukował 1512 autobusów, czyli o 11,18% więcej niż w roku poprzednim. Drugie miejsce w Polsce pod względem wielkości produkcji zajął Solaris Bus & Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 1229 autobusów (w porównaniu do 2012 r. więcej o 23,35%). Trzecie miejsce zajęła firma Volvo Buses, która w 2013 roku wyprodukowała łącznie 699 autobusów, czyli tyle samo co w roku poprzednim. Biorąc pod uwagę rejestrację nowych pojazdów, w 2013 roku zarejestrowano w Polsce 1389 autobusów, czyli o 7,92% więcej niż w 2012 roku. Po przeanalizowaniu rejestracji nowych autobusów w Polsce należy zaznaczyć, że w 2013 roku autobusowym liderem był Mercedes-Benz (542 pojazdy). Drugie miejsce w rankingu zajął Solaris Bus & Coach z wynikiem 318 wozów. Na trzecim miejscu, z liczbą 63 autobusów, uplasował się MAN Bus.
EN
Poland is one of the leading bus manufacturers in Europe. In our country there are factories of such foreign-owned corporations as: MAN, Scania, and Volvo. Solaris Bus & Coach is a locally-owned tycoon in public transport vehicles production. Poland is becoming a manufacturing centre of European city buses and Polish bus factories are one of the most modern factories in Europe. In 2013 Polish factories assembled 3838 buses, which is 4,17% more than in 2011. This is due to the increase in both the export of public transport vehicles and the demand for such goods on the domestic market. MAN Bus, with its bus production of 1512 in 2013, which is 11,18% more than in 2012, is the leader among bus manufacturers in Poland. Located in Bolechowo, Solaris Bus & Coach is the second biggest manufacturer in the country. In 2013, the total of 1229 buses were assembled in their factory, 23,35% more when compared with 2012 production. Volvo Buses, which produced 699 vehicles in 2013 (the same as in 2012) ranks third. As far as the registration of new vehicles is concerned, it should be noted that in 2013, as many as 1389 buses were registered, which is 7,92% more when compared with the number of buses registered in 2012. As for the data concerning the registration of new buses in 2013, the numbers point to the leadership of Mercedes-Benz, which is followed by Solaris Bus & Coach, and MAN Bus, with 417; 318; and 63 vehicles respectively.

Contributors

  • Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

References

  • Bauer. K. (2010). Kryzys finansowy a restrukturyzacja przedsiębiorstw w stanie upadłości. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 15, 209–218.
  • Chłopek, Z., Radzimirski, S., Taubert, S., Waśkiewicz, J. (2011). Opracowanie metodologii prognozowania zmian aktywności sektora transportu drogowego. Warszawa: Zakład Badań Ekonomicznych Instytutu Transportu Samochodowego, 22–156.
  • Czapliński, P., Stawarska, A. (2010), Przejawy procesu globalizacji w sferze produkcji na przykładzie Scania Production Słupsk SA. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 176–186.
  • Ćwikła, M. (2013). Fabryka Samochodów Ciężarowych Star – narodziny i zmierzch polskiego „giganta” przemysłu motoryzacyjnego. W: G. Chybicki (red.). Współczesne problemy rozwoju gospodarczego. Płock: Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych w Płocku, 146–160.
  • Gierańczyk, W. (2008). Badanie struktur przemysłowych w Polsce w dobie globalizacji ze szczególnym uwzględnieniem struktury przestrzennej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 27–39.
  • Lizak, P. (2011). Proces kształtowania się słowackiego przemysłu motoryzacyjnego jako wyraz konkurencyjności regionu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 144–154.
  • Kierecki, A. (2010) (2014, 17 stycznia). Solbus ogłasza upadłość. Pozyskano z www.infobus.pl/text.php?id=33932
  • Kierecki, A. (2013) (2014, 3 lutego). Produkcja autobusów w ciągu III kwartałów 2013 roku. Pozyskano z www.infobus.pl/text.php?id=61792
  • Krzemiński, J. (2013, 12 listopada). Komunikacja miejska ciągnie w dół finanse samorządów.Obserwator Finansowy. Pozyskano z www.obserwatorfinansowy.pl/forma/ analizy/komunikacja- miejska-ciagnie-w-dol-finanse-samorzadow MAN, Polska (2013, 15 listopada). Pozyskano z www.mantruckandbus.pl
  • Merkisz-Guranowska, A., Merkisz, J. (2007). Wybrane aspekty globalizacji w przemyśle motoryzacyjnym. W: M. Kupczyk (red.). Najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju technologii maszyn. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej – Budowa Maszyn i Zarządzanie Produkcją. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 99–100.
  • Osenkowski, Z. (1995). Od kotłów po pojazdy szynowe Fabryki Sanockiej. Roczniki Sanockie. Sanok: Towarzystwo Rozwoju i Upiększania Miasta Sanoka, 94–95.
  • Polska 2012. Raport o stanie handlu zagranicznego (2012, 13 listopada). Ministerstwo Gospodarki. Pozyskano z www.mg.gov.pl/files/upload/8437/PL_MG_ DSA_MWP_Polska_2012_Raport_o_ stanie_hz_w_ost.pdf
  • Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (2013, 14 listopada). Pozyskano z: www.pzpm.org.pl/ Europa
  • Rachwał, T. (2008). Problematyka badawcza funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 46–52.
  • Raport 2012. Branża motoryzacyjna. Rocznik Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, 39–44.
  • Raport 2013. Branża motoryzacyjna. Rocznik Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, 48–53.
  • Scania Production Słupsk S.A. (2013, 16 listopada). Pozyskano z www.scaniaproductionslupsk.pl Solaris Bus & Coach S.A. (2013, 15 listopada). Pozyskano z www.solarisbus.com Volvo Polska Autobusy (2013, 15 listopada). Pozyskano z volvobuses.com
  • Walczak, M. (2013, 11 grudnia). Autosan ogłasza upadłość. Co dalej z autobusową legendą? Newsweek Polska. Pozyskano z biznes.newsweek.pl/upadlosc-autosana-co-dalej-z-autobusami-z-sanokanewsweek- pl,artykuly,270734,1.html
  • Wieloński, A. (2010). Wielkość i struktura eksportu miarą konkurencyjności polskiego przemysłu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 15, 99–104.
  • Załącznik 1 do Strategii Rozwoju Transportu. (2013, 2 listopada). Diagnoza polskiego transportu. Ministerstwo Infrastruktury. Pozyskano z www.transport.gov.pl/files /0/1793988/ Za01SRTDiagnozatransportu Polski280311.pdf
  • Zioło, Z. (2009). Procesy kształtowania się światowych korporacji i ich wpływ na otoczenie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 12, 11–32.
  • Zioło, Z. (2010), Uwarunkowania kształtowania się procesów transformacji przemysłu i usług. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 15, 45–60.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4590f75f-d8b2-4d11-8fb8-c57348a7817c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.