Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 12 | 43-54

Article title

Kreacja prawdy w reklamie

Authors

Content

Title variants

Creation of truth in advertising

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Author of the article – Eliza Grzelak, firstly formulated the thesis that the second half of the twentieth and early twenty-first century is the time of formation of the new system determined by the axiological brand names, the number of zeros in your account, the frequency of self-presentation media. Based on research in the field of anthropology of communication found that the source of these reevaluations is a marketing message, especially advertising message. Transcendent values: truth, goodness and beauty, in this type of communication, their axiological fields were modified. These values were also used to hide unethical actions. Authors of political and marketing communication, mastering the persuasion techniques , used forms of presentation , yet regarded as signs of truth in self-apology, and advertising – manipulation texts, which are inherently false. The author describes few of them: the use of quantitative data, use of scientific statement, category of authority, refers to the verbal and nonverbal messages. At the end she concludes that advertising by the public is often considered beyond the false-true category, since its primary function of communication is not information function but a magical function.

Keywords

Contributors

author
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Bańka J., Epistemologia jako odkrycie aktualnego momentu prawdy. Próba neosemantyzacji klasycznej definicji prawdy, Katowice 1990.
  • Brzostowski M., Reklama w działalności marketingowej, Warszawa 1976.
  • Budzyński W., Reklama – techniki skutecznej perswazji, Warszawa 2000.
  • Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.
  • Heidegger M., Wprowadzenie do metafizyki, Warszawa 2000.
  • James W., Z wybranych problemów filozofii , Kraków 2007.
  • Kamińska-Szmaj I., Slogan reklamowy – budowa składniowa, „ Poradnik Językowy” 1996, nr 4.
  • Leiss W., Kline S., Jhally S., Social Communication in Advertising, London 1990.
  • Lewiński P., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
  • Malinowski B., Mit, magia, religia, w: Dzieła, tom VII, Warszawa 1990.
  • Citroen-polubisz każdą drogę, www.wirtualnemedia.pl
  • http://obserwator.come.uw.edu.pl/Reklama-historia_-_Agnieszka_Liwak-popr.pdf (dostęp: 06.08.2011).
  • http://pianareklamowa.blox.pl/2010/04/Ewolucja-perswazji-we-wspolczesnej-reklamie.html (dostęp: 02.08.2011).
  • http://www.ef3.pl/oreklamie/artykul/czytaj/7 (dostęp: 02.08.2011).
  • http://www.kolagenpolska.pl/kosmetyki_prawda.html (dostęp: 02.08.2011).
  • http://www.liderwfmgroup.pl/download/Jerzy_Bralczyk_- Jezyk_na_sprzedaz.pdf (dostęp: 02.08.2011).
  • http://www.radareklamy.org/img_in//PLIKI/Kodeks%20Etyki%20Reklamy.pdf (dostęp: 02.08.2011).
  • Whirpool-nowa jakość życia, www.wirtualnemedia.pl
  • www.wirtualnemedia.pl (dostęp: 12.05. 2011-02.08.2011).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-45dc48f1-f3ce-4c9c-a939-2d3cacc1c075
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.