Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2020 | 55/2 | 287-305

Article title

Techniki ewaluacji kompetencji międzykulturowej: Założenia teoretyczne a praktyka projektu edukacyjnego Connect

Content

Title variants

EN
Evaluation techniques for intercultural competence: Theoretical assumptions and practice in the educational project connect

Conference

Przygotowanie do komunikacji w języku obcym: rozwijanie postaw, reprezentacji i umiejętności uczących się

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
In academic education there is an increased emphasis on curricula with activities that stimulate the acquisition of knowledge, development of skills and shaping of attitudes that are needed during intercultural meetings. Although the discussion on the substantive and methodological aspects of intercultural education, which has been going on for several decades, has raised many theoretical considerations and led to practical solutions, the issue of the evaluation of intercultural competences still remains quite problematic. What is intercultural competence? How can it be measured? What tools should be used for this? How can their relevance and reliability be measured? These issues are discussed in the context of the European educational Erasmus+ project Connect (2015-2018).

Journal

Year

Issue

Pages

287-305

Physical description

Dates

published
2020-12-31

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Błażek A. (2008), Evaluation interkultureller Kompetenz bei angehenden Deutschlehrerinnen und -lehrern in Polen. Poznań: Wydawnictwo Na-ukowe UAM.
  • Brandenburg U. i in. (2014), The Erasmus Impact Study. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Brandenburg U. i in. (2016), The Erasmus Impact Study. Regional Analysis. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Byram M. (1997): Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Chudak S., Mackiewicz M. (2018), „Die Deutschen sind irgendwie anders...” Folgen des Kulturschocks für die kulturelle Identität von polnischen ERASMUS-Studierenden: Ergebnisse einer qualitativen Studie, (w:) „GfL-Journal” nr 1/2018, s. 35–67. Online: http://www.gfl-journal.de [DW 10.11.2019].
  • Chudak S. (2013), Kompetencja medialna uczniów i nauczycieli języków obcych jako czynnik wpływający na poziom ich kompetencji interkulturowej, „Neofilolog”, nr 40/2, s. 219–236.
  • Dąbrowska-Resiak J. (2018), Erasmus... i co dalej? Badanie losów edukacyjnych i zawodowych polskich studentów uczestniczących w projektach mobilności w programie Erasmus. Warszawa: FRSE.
  • Ehrhardt C. (2018), Erasmus+: Potential für Lehre und Forschung. Zur Einleitung in den Themenschwerpunkt, „GfL-Journal”, nr 1/2018, s. 1–14. Online: http://www.gfl-journal.de, [DW 10.11.2019].
  • Gaworska J. (2017): Pokolenie Erasmusa. Łódź: Wydawnictwo Mrówka.
  • Gesteland R. (2000): Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hiller G.G. (2016), Eine Frage der Perspektive. Critical Incidents aus Studen-tenwerken und Hochschulverwaltung. 30 Fallbeispiele aus der Praxis mit 93 interkulturellen Einschätzungen von Studierenden und Mitarbeitenden. Berlin: Deutsches Studentenwerk.
  • Holfter G., Rieder M. (2018), “Things I would have liked to know before” – How to Enhance the Erasmus Experience. „GfL-Journal”, nr 1/2018, http:// www.gfl-journal.de, 68–81. [DW 10.11.2019].
  • INCA (2004), INCA Assessorenhandbuch – Intercultural Competence Assessment. Online: https://ec.europa.eu/migrant-integration/librarydoc/the -inca-project-intercultural-competence-assessment [DW 30.01.2020].
  • Karpińska-Musiał B. (2015), Międzykulturowość w glottodydaktyce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Kováčová M., Kopčová V. (2018), „Am Anfang warʼs ein Schock, aber es hat sich gelohnt“ – Sprachlernen Philologie- und Nicht-Philologie-Studierender in Erasmus-Aufenthalten. „GfL-Journal”, nr 1/2018, s. 15–34. Online: http://www.gfl-journal.de [DW: 10.11.2019].
  • Myczko K. (2005): Aktywizacja ucznia w dydaktyce języka obcego: podstawy teoretyczne, (w:) Karpińska-Szaj K. (red.), Nauka języków obcych w dobie integracji europejskiej. Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem, s. 229–239.
  • Myczko K. (2010), Einleitung, (w:) Myczko K. (red.), Reflexion als Schlüsselphänomen der gegenwärtigen Fremdsprachendidaktik. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, s. 9–11.
  • Nazarkiewicz K. (2016), Kulturreflexivität statt Interkulturalität? (w:) „Interculture journal. Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien”, nr 26 (Sonderausgabe: (Inter-) Kulturalität neu denken!), s. 23–32. Online: http://www. interculture-journal.com/index.php/icj/issue/view/37 [DW 10.11.2017].
  • Schumann A. (red.) (2012), Interkulturelle Kommunikation in der Hochschule. Zur Integration internationaler Studierender und Förderung Interkultureller Kompetenz. Bielefeld: Transkript.
  • Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J. (2019), Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-46369a7d-0efe-4998-ac07-542d56093468
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.