Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 4(35) | 11-32

Article title

Pedagogika kultury w systemie współczesnej edukacji

Content

Title variants

EN
The pedagogy of culture in the system of contemporary education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł pokazuje pedagogikę kultury jako istotną iwspółczesną tendencję myśli humanistycznej. Skupia się na wzajemnych relacjach istniejących zarówno pomiędzy kulturą, nauczaniem, jak i naukową, techniczną oraz humanistyczną cywilizacją. Artykuł podkreśla istotę uniwersalnych i trwałych wartości w procesie nauczania i wychowywania. Zaprezentowano sposób, w jaki dominacja technologii zagraża kulturze oraz przyszłemu rozwojowi społeczności demokratycznych. Ponadto artykuł stanowi analizę, ocenę oraz próbę nakreślenia kierunków rozwoju pedagogiki kultury jako teoretycznej podstawy dla programowych, metodycznych oraz strukturalnych zmian w systemie edukacji. Niniejsza analiza i ocena są oparte na dorobku naukowym ogólnokrajowych konferencji, których przedmiotem było zagadnienie poruszone w artykule oraz najnowsza literatura pedagogiczna.
EN
The following article presents the pedagogy of culture as a significant and current trend of the humanitarian thought. It focuses on mutual relations between culture and education as well as scientific, technological and humanitarian civilization. It emphasizes the nature of universal and timeless values in the education and upbringing process. The way technology supremacy threatens culture as regards the future development of democratic societies is also presented. Moreover, the article is an analysis, evaluation and attempt to outline perspectives for the development of pedagogy of culture as a theoretical basis for curricular, methodological and structural changes in the education system. The following analysis and evaluation are based on research accomplishments of national conferences connected with the topic of interest and the latest pedagogical literature.

Year

Issue

Pages

11-32

Physical description

Dates

published
2017

Contributors

  • Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie

References

  • Chałas, K. (2009). Metody, formy rozbudzania zainteresowań różnymi dziedzinami kultury i stymulowanie aktywności kulturalnej młodzieży, [w:] J. Gajda (red.) Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury, s. 235−246, Kraków: WSzP ZNP – Oficyna Wydawnicza „Implus”. ISBN 9788375871869.
  • Furmanek, W. (2000). Humanistyczne aspekty współczesnej edukacji technicznej, [w:] J. Gajda (red.) O nowy humanizm w edukacji, s. 76–95, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Implus”. ISBN 9788388030758.
  • Gajda, J. (2000). Nowy humanizm w edukacji jako realne ujęcie sensu ludzkiego życia, [w:] J. Gajda (red.) O nowy humanizm w edukacji, s. 14−25, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Implus”. ISBN 9788388030758.
  • Gajda, J. (2005). Pedagogika humanistyczna, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku: tom IV, s. 156−160, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. ISBN 9788389501417.
  • Gajda, J. (2005). Pedagogika kultury. [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku: tom IV, s. 160–161, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. ISBN 9788389501417.
  • Gajda, J. (2006). Pedagogika kultury w zarysie. Kraków: WSzP – ZNP – Oficyna Wydawnicza „Implus”. ISBN 9788380950238.
  • Gładysz, A., Kania, T. (1998). Pedagogika kultury u progu XXI wieku, [w:] J. Gajda (red.), Pedagogika kultury s. 51–59, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Gross-Gołacka, E. (2016). Rola koncepcji zagadnienia różnorodnością w doskonaleniu organizacji, „Problemy Jakości”, nr 4, s. 28–34. ISSN 0137-8651.
  • Kubinowski, D. (2006). Cechy konstytutywne naukowego systemu pedagogiki kultury, [w:] D. Kubinowski (red.), Kultura współczesna a wychowanie człowieka, s. 25–32, Lublin: Oficyna Wydawnicza VERBA. ISBN 9788389468475.
  • Morbitzer, J. (2007). Technopol, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku: tom VI, s. 532−534, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. ISBN 9788395016.
  • Nowak, M. (1998). Kultura jako wyzwanie i nowa droga rozwoju pedagogiki, [w:] J. Gajda (red.), Pedagogika kultury, s. 161−174, Lublin: Wydawnictwo UMCS. ISBN 8322711948.
  • Nowak, M. (2000). Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin: Wydawnictwo KUL. ISBN 9788322806357.
  • Postman, N. (1995). Technopol. Triumf techniki nad kulturą, s. 32–221, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. ISBN 9788372006370.
  • Suchodolski, B. (1993). Pedagogika kultury, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna, s. 547−552, Warszawa: Fundacja Innowacja. ISBN 8386169036.
  • Suchodolski, B. (1983). Wychowanie i strategia życia. Warszawa: Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne. ISBN 9788302013027.
  • Śliwerski, B. (2003). Edukacja, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku: tom I, s. 905, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. ISBN 9788388149924.
  • Wojnar, I. (2000). Humanistyczna pedagogika w nieprzyjaznym otoczeniu, [w:] J. Gajda (red.) O nowy humanizm w edukacji, s. 26−37, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Implus”. ISBN 9788388030758.
  • Wojnar, I. (1998). Trwała obecność pedagogiki kultury, [w:] J. Gajda (red.) O nowy humanizm w edukacji, s. 16−25, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Implus”. ISBN 9788388030758.
  • Wołoszyn, S. (1996). Pedagogika kultury nie wymaga restytucji – jest żywa, [w:] J. Gajda (red.) Pedagogika kultury a edukacja kulturalna, s. 12−15. Lublin–Dęblin: Wydawnictwo UMCS–WSOSP.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1734-2031

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-48c7c619-cccf-4c6e-924d-c7e9609bebbb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.