PL
W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: czy serwisy internetowe dużych polskich bibliotek stosują zasady SEO (Search Engine Optimization). Badania przeprowadzono w czterech obszarach, obejmujących kolejno: 1. badanie słów kluczowych (keyword research, keyword usage & keyword density); 2. analizę czynników on-page (content & technology); 3. analizę czynników off-page (backinks & social media); 4. analizę metryk reputacji (brand & confidence metrics). Do badań pierwszego obszaru wykorzystano dane wygenerowane w serwisie Google Adwords za rok 2014 (7.411.387 zapytań, 801 fraz,); do kolejnych materiału dostarczyły analizy techniczne 13 najczęściej odwiedzanych serwisów bibliotecznych ulokowanych w czterech głównych miastach akademickich (Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław). W rozprawie szczegółowo przeanalizowano słowa kluczowe/frazy, za pomocą których użytkownicy wyszukują lokalne biblioteki akademickie oraz zbadano w jaki sposób wybrane witryny biblioteczne realizują wytyczne SEO. Punktem odniesienia w diagnozie aktualnych czynników były raporty korelacyjne firm: Searchmetrics (SEO Ranking Factors and Rank Correlations 2014, 2015) oraz MOZ (Search Engine Ranking Factor 2015). Badania empiryczne przeprowadzono na lutym 2015 roku.