PL
Wykształcenie postrzegane jest jako siła dobrze funkcjonującej gospodarki. Wykształcenie odpowiadające potrzebom rynku pracy staje się celem edukacji młodych ludzi i pracowników, którzy chcą dopasować się do zmian zachodzących na rynku pracy. W związku z tym przed edukacją w Polsce wciąż stoi wyzwanie – jak kształtować proces nauczania i wpływać na proces uczenia się, aby edukacja była istotnym czynnikiem wzrostu jakości kapitału ludzkiego i społecznego. Współczesna edukacja powinna uwzględniać zmieniające się potrzeby rynku pracy, w tym także potrzeby obecnych i przyszłych pracowników i pracodawców. Ważnym wyzwaniem edukacji w Polsce jest dopasowywanie jej struktury i programów nauczania do potrzeb pracowników nie tylko na wewnętrznym – krajowym rynku pracy, ale też na rynkach pracy innych krajów, przede wszystkim europejskich. Jednocześnie Polski system edukacji musi być konkurencyjny wobec systemów edukacji innych państw europejskich, aby przygotowywać pracowników gotowych podjąć pracę w różnych krajach.
EN
Education is considered as an important factor of well-prosperous economy. Education which corresponds to the needs of a labour market becomes the key educational target of young people and employees who want to adopt to the changes at the labour market. Therefore there are still challenges for education in Poland – how to modify the process of teaching and how to influence the process of learning in such a way that education would become an important factor in growth of human and social capital. Contemporary education should take into account variable requirements of the labour market, including also needs of the present and future employees and employers. An important challenge for education in Poland is to adopt its structure and teaching programs to the needs of employees not only on the domestic labor market, by also on the labour markets of other countries, mainly in Europe. Simultaneously, Polish educational system must be competitive with respect to those of other European countries, take into account demographic and technological changes in order to prepare employees willing to work in different countries.