Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 3 | 13-23

Article title

Professional andragogical competence of teaching staff for the adult education system

Selected contents from this journal

Title variants

PL
Kompetencje profesjonalno-andragogiczne kadry pedagogicznej dla systemu kształcenia dorosłych

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The essence of andragogical competence of teaching staff for the adult education system is analyzed. The relevance of the studied problem as well as the appropriateness of its examination in the context of the specific characteristics of working with an adult audience and the unique educational needs, interests and experiences of adults, are substantiated. The essence of key competencies from the andragogical perspective is analyzed. Three components of the Model of Key Competencies for teaching staff working with adults are described, i.e.: the field of activity (describes 13 areas of activity); the context of activity (specifies the context of the activity) and the competencies necessary for performing the activity (12 competencies grouped into two categories). The author’s vision of the structure of professional andragogical competence is presented: special (common) professional andragogical competence as a component of the professional competence of specialists working with adults, and specific professional andragogical competence as the leading component of the professional competence of an andragogue educator.
PL
Analizie poddano istotę kompetencji andragogicznych kadry pedagogicznej dla systemu edukacji dorosłych. Uzasadnia się trafność badanego problemu, celowość jego badania w kontekście specyfiki pracy z dorosłym odbiorcą, specyfiki potrzeb edukacyjnych, zainteresowań i doświadczeń osoby dorosłej. Istota kompetencji kluczowych analizowana jest z punktu widzenia kontekstu andragogicznego. Opisano trzy komponenty Modelu Kompetencji Kluczowych Kadry Pedagogicznej do Pracy z Dorosłymi: sfera działania (opisuje 13 sfer działania); kontekst działania (określa kontekst działania); kompetencje niezbędne do prowadzenia działalności (12 kompetencji podzielonych na dwie grupy). Zaprezentowano autorską wizję struktury kompetencji zawodowych andragogicznych: specjalne (ogólne) kompetencje zawodowe andragogiczne jako składnik kompetencji zawodowych specjalistów pracujących z dorosłymi oraz specyficzne kompetencje zawodowe andragogiczne jako wiodący składnik kompetencji zawodowych nauczyciela andragoga.

Year

Issue

3

Pages

13-23

Physical description

Dates

printed
2024-09-30

Contributors

  • National Academy of Educational Sciences of Ukraine

References

  • Bechtel, M. (2008). Competence profiles for adult and continuing education staff in Europe: Some conceptual aspects. In E.Nuissl, & S. Lattke (Eds.), Qualifying adult learning professionals in Europe (pp. 63–74). Bielefeld: W. Bertelsmann.
  • Benavot, A. (2002). Curricular content and (desirable) societal outcomes: perspectives and questions from comparative educational research. Prospects (Dordrecht, Netherlands), vol. 32, n° 1.
  • Billington, D. D. (2000). Seven Characteristics of Highly Effective Adult Learning Programs. In The Adult Learner in Higher Education and the Workplace (pp. 1–3). Seattle, WA: New Horizons for Learning.
  • Bolkan, J.V. (2009). Avoid the Plague. In J. Roland (Ed.), The best of Learning and Leading with technology (Vol. 31–35, pp. 59–61). Washington, USA: ISTE.
  • Brookfield, S.D. (2006). The skillful teacher: on technique, trust, and responsiveness in the classroom. San Francisco: Jossey Bass.
  • Buiskool, B.J., Broek, S.D., van Lakerveld, J.A., Zarifis, G.K., & Osborne, M. (2010). Key competences for adult learning professionals: contribution to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals. Project Report. Research voor Beleid, Zoetermeer, Netherlands
  • Pratt, D.D. (1993). Andragogy after twenty-five years. In S.B. Merriam (Ed.), An update on adult learning theory (pp. 15–23). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Аніщенко, О., Баніт, О., & Калюжна, Т. (2021). Андрагогічна компетентність педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих: сутнісний аспект. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 20(2), (pp. 63–72) https://doi.org/10.35387/od.2(20).2021, 63–72.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4daf122d-3568-4697-ad48-b885b1f277b2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.