Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 9 | 105-115

Article title

Wyzwania w zakresie edukacji statystycznej społeczeństwa

Content

Title variants

EN
Challenges to statistical education of the society
RU
Ожидания общества в области статистического обучения

Languages of publication

PL EN RU

Abstracts

PL
W artykule omówiono najnowsze wyzwania badawcze i dydaktyczne związane z edukacją statystyczną społeczeństwa. Rewolucja technologiczna powoduje radykalne zmiany życia gospodarczego i społecznego. Wymagają one przekształcenia sposobu myślenia i działania. Społeczeństwu potrzebna jest statystyka, która dostarcza informacji o kraju i jego sąsiadach, ponieważ dzięki niej obywatele mogą aktywnie uczestniczyć w procesach demokratycznych. Te nowe warunki określają zadania stawiane przed statystykami — rozwijanie umiejętności statystycznych oraz dostosowanie przekazu informacji statystycznej do potrzeb obywateli.
EN
The article discusses the latest challenges of research and teaching related to statistical education of the society. The technological revolution change the economic and social life radically. They require a transformation of the way of thinking and acting. Society need statistics that provides information about the country and its neighbors. Through statistics citizens can actively participate in democratic processes. These new conditions define the tasks set for the statisticians — to develop statistics skills and adapt statistical information to the needs of citizens.
RU
В статье рассматриваются последние проблемы исследования и преподавания в области образования статистического общества. Научно-техническая революция влияет на изменения экономической и социальной жизни. Изменения трубуют трансформации мышления и действия. Общество нуждается в статистике, которая предоставляет информации о стране и ее соседях. Благодаря ее граждане могут активно участвовать в демократических процессах. Новые условия определяют задачи, поставленные статистике — развивать статистические знания и регулировать поток статистических информаций согласно потребностям граждан.

Year

Issue

9

Pages

105-115

Physical description

Dates

published
2016-09

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki

References

  • Domański, Cz., Jędrzejczak, A. (2015). Statistical computing in information society. Folia Oeconomica Stetinensia, De Gruyter Open, s. 145—152.
  • Gal, I. (2002). Adult Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review, vol. 70, s. 1—25.
  • Gal, I. (2003). Teaching for Statistical Literacy and Services of Statistics Agencies. The American Statistician, vol. 57, no. 2.
  • Kordos, J. (1999). Prace badawcze w zakresie edukacji statystycznej. Kwartalnik Statystyczny, nr 4, s. 45—47.
  • Kordos, J. (2001). Czterowymiarowa struktura myślenia statystycznego w badaniu empirycznym. Kwartalnik Statystyczny, R. III, nr 1, s. 55—57.
  • Moore, D. (Ed) (2001). Les représentations des langues et de leur apprentissage. Références, modeles, données et méthode. Paris, Coolection Crédif — Essais, Didier.
  • Steen, L.A. (2001). Mathematics and Democracy: The Case for Quantitative Literacy. USA, Washington, DC, National Council on Education and the Disciplines.
  • Stefanowicz, B. (1999). Funkcja informacji statystycznej. Kwartalnik Statystyczny, R. III, nr 1, s. 25 i 26.
  • Stefanowicz, B. (2001). Edukacja statystyczna. Kwartalnik Statystyczny, R. III, nr 1, s. 57 i 58.
  • Szreder, M. (2016). O niektórych nowych wyzwaniach i oczekiwaniach wobec statystyki. Wiadomości Statystyczne, nr 6, s. 1—9.
  • Wallman, K.K. (1993). Enhancing Statistical Literacy: Enriching Our Society. Journal of the American Statistical Association, vol. 88, s. 1—8.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4de04c5b-a4b4-416d-87e2-90a97578aa00
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.