Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 52 | 2(208) | 181-198

Article title

Foreign Scholars in a Polish “silicon valley”. Publicly accessible data on Krakow as a higher education and research centre

Content

Title variants

PL
Zagraniczni uczeni w polskiej „dolinie krzemowej”. Publicznie dostępne dane na temat cudzoziemców w Krakowie jako ośrodku naukowym

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The aim of this article is to present information available in the public domain on the foreigners employed by institutions of higher education in Krakow, Poland as of 2015. We intend to show the countries of origin, age, academic position, scientifi c disciplines, career course, migration history, as well as research and educational activity of the scholars in question. The paper is a follow-up to the study presenting an empirical analysis of the offi cial national database provided by the Polish Ministry of Science and Higher Education at the end of 2012. The analysis of the 2012 database dealt with the situation across the whole country, while this paper concentrates on Krakow, one of the most important centres of higher education, research and high-tech industry in Poland, one of the Polish “silicon valleys.”
PL
Celem tego artykułu jest przedstawienie informacji dostępnych w domenie publicznej na temat cudzoziemców zatrudnionych w wyższych uczelniach Krakowa w roku 2015. Przedstawiamy dane na temat ich kraju pochodzenia, wieku, zajmowanego stanowiska akademickiego, dyscypliny naukowej, przebiegu kariery naukowej, historii migracji, a także działalności badawczej i edukacyjnej. Artykuł ten nawiązuje do naszego studium, prezentującego empiryczną analizę ofi cjalnej krajowej bazy danych, udostępnionej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w końcu roku 2012. Nasza analiza tamtej bazy danych odnosiła się do sytuacji w całym kraju, podczas gdy niniejszy artykuł korzysta z innych źródeł i koncentruje się na Krakowie, jednym z najważniejszych polskich centrów szkolnictwa wyższego, badań naukowych oraz przemysłu zaawansowanych technologii, a więc na jednej z polskich „dolin krzemowych”.

Year

Volume

52

Issue

Pages

181-198

Physical description

Dates

published
2016-04

Contributors

author
  • AGH University, Krakow
author
  • Faculty of Administration and Social Sciences University of Information Technology and Management in Rzeszow

References

  • Ackers L. & Bryony G., 2008, Moving People and Knowledge. Scientifi c Mobility in an Enlarging European Union. Cheltenham, UK and Northampton, MA: Edward Elgar.
  • Alarcon R., 1999, Recruitment Processes Among Foreign-Born Engineers and Scientists in Silicon Valley. “American Behavioral Scientist” 42.9: 1381–1397.
  • Damelang A. & Haas A., 2012, The Benefi ts of Migration. “European Societies” 14.3: 362–392.
  • Florida R., 2002, The Rise of the Creative Class. And How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York: Basic Books.
  • Frascati, 2010, Suggested Standard Procedures for Statistical Research in the Field of Research and Development Activities. Measuring the Scientifi c and Technological Applications, Frascati Manual, OECD, available: http://www.nauka.gov.pl/fi leadmin/user_upload/Nauka/Polityka_naukowa_panstwa/Analizy_raporty_statystyki/20100113_Podrecznik_Frascati_2002.pdf, Accessed on 6th April 2013.
  • Gil J., 2013, Ranking naukowy uczelni akademickich, „Polityka” 2909: 58–60.
  • Kaczmarczyk P. & Okólski M., 2005, Migracje specjalistów wysokiej klasy w kontekście członkostwa Polski w Unii Europejskiej Migration of Highly Skilled Specialists in the Context of Polands Membership in the European Union. Warszawa: Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.
  • Kim D., Wolf-Wendel L. & Twombly S., 2011, International Faculty:Experiences of Academic Life and Productivity in U.S. Universities. “The Journal of Higher Education” 82.6: 720–747.
  • Landry C. & Bianchini F., 1995, The Creative City. London: White Dove Press – Demos.
  • Mayer K.U., 2003, The sociology of life course and lifespan psychology: Diverging or converging pathways?, [in:] U.M. Staudinger & U. Lindenberger Eds., Understanding human development: Dialogs with lifespan psychology, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, p. 463–481.
  • Młodożeniec M. & Knapińska A., 2013, Czy nauka wciąż ma męską płeć? Udział kobiet w nauce, „Nauka” 2: 47–72.
  • Mucha J. & Łuczaj K., 2013, Polska w świecie „krążących umysłów”. Ilościowa analiza struktury zatrudnienia zagranicznych uczonych, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 195.1: 25–43.
  • Mucha J. & Łuczaj K., 2014a, Foreigners in Polish Academic System at the Beginning of the 21st Century, „Polish Sociological Review” 185.1: 113–130.
  • Mucha J. & Łuczaj K., 2014b, Methodological aspects of recent empirical research on academic migration, „Studia Migracyjne. Przegląd Polonijny” 40.4: 5–24.
  • Sassen S., 1991, The Global City. New York, London, Tokyo. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • SIoSW, 2012, System informacji o szkolnictwie wyższym, stan danych na dzień 21.11.2012 r. [“Information system on higher education, as of 21st November 2012”; a fi le obtained from the Ministry of Science and Higher Education in Poland].
  • Yeoh B.S.A. & Ah Eng L., 2008, Guest Editors, Introduction: migration in and out of Asia: challenges for policies and planes. “Asian Population Studies” 4.3: 235–245.
  • Yeoh B.S.A. & Yap N., 2008, Gateway Singapore. Immigration Policies, Differential Nonincorporation, and Identity Politics, [in:] M. Price & L. Benton-Short eds., Migrants to the Metropolis. The Rise of Immigrant Gateway Cities. Syracuse: Syracuse University Press, p. 177–202.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4efa6da5-2891-4ce7-8bf3-09cf9f5cd816
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.