Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 8 | 67-82

Article title

Koncepcja rozwoju audiacji w świetle teorii umysłu

Content

Title variants

EN
The concept of audiovisual development in the light of mind theory

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Zdolność obserwowania zachowań i formułowania wniosków na temat niewidocznych stanów psychicznych, będących ich przyczyną, kształtuje się automatycznie. W pełni rozwinięta teoria umysłu powstaje u dzieci przed ukończeniem 4 roku życia. W odniesieniu do procesu uczenia się muzyki poprzez audiację mówimy o intencjonalności, ponieważ rozwój muzyczny jest zorientowany na cel i charakteryzuje się świadomym działaniem. Potrzebna jest umiejętność rozumienia przekazywanych komunikatów oraz dostrzegania reakcji osób, które te informacje odebrały. Ani sam rozum, ani same emocje nie są wystarczające do podjęcia decyzji, ponieważ rozum opracowuje listę możliwości, ale wyboru dokonują emocje. Realizując koncepcję rozwoju audiacji, dowiadujemy się, jak planować poszczególne działania, by wymiana muzycznych „myśli” poszerzała i przyspieszała rozwój muzykalności. Ludzkie emocje i odczucia związane z muzyką zmieniają się pod wpływem myślenia (audiacji), co osiągamy między innymi dzięki reinterpretacji, która polega na nowym odczytaniu i dokonaniu ponownej oceny utworów. Na proces odbioru muzyki i przetwarzania dźwięków może wpływać także tłumienie, czyli celowe nieokazywanie emocji, które wymaga ciągłego monitorowania własnej ekspresji. Poprzez ujmowanie zdarzeń muzycznych z różnych perspektyw sięgamy po brzmienia poznane w przeszłości, łączymy je z tymi, których słuchamy teraz, oraz przewidujemy, co może w muzyce nastąpić. Audiacja sprawia, że nasze symulacje zarówno brzmień, jak i emocji są wyraziste i złożone.
EN
The ability to observe behaviors and formulate conclusions about the invisible mental states that have caused them is created automatically. The fully developed mind theory arises in children before the age of 4. With respect to the process of learning music through audiation we mean intentionality, because musical development is goal-oriented and characterized by conscious action. The ability to understand the messages received and recognize the reactions of people who have received this information is required in this respect. Neither the mind itself nor the emotions are enough to make a decision, because the mind develops a list of possibilities, but it is the emotions that make choices. By implementing the concept of audiovisual development we learn how to plan individual actions so that the exchange of musical „thoughts” widens and accelerates the development of musicality. Human emotions and feelings related to music change under the influence of thinking (audiation), which is achieved for example through reinterpretation, which consists in a new reading and re-evaluation of musical pieces. The the process of music reception and sound processing can also be affected by suppression or purposeful hiding of one’s emotions that requires continuous monitoring of self-expression. By capturing musical events from different perspectives, we are reaching for the sounds we have heard in the past, connecting them with those we are listening to at a given moment and anticipating what might happen further in the music. Audiation makes our simulations of both voices and emotions clear and complex.

Journal

Year

Volume

8

Pages

67-82

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Katedra Pedagogiki Muzyki Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 30, 85–064 Bydgoszcz

References

  • Ames Daniel R., Inside the mind reader’s tool kit: projection and stereotyping in mental state inference, „Journal of Personality and Social Psychology” 2004, Vol. 87, No. 3, s. 340–353.
  • Bloom Paul, German Tim P., Two reasons to abandon the false belief task as a test of theory of mind, „Cognition” 2000, Vol. 77, No. 1, B25–B31.
  • Canli Turhan, Desmond John E., Zhao Zuo, Glover Gary, Gabrielli John D.E., Hemispheric asymmetry for emotional stimuli detected with fMRI, „NeuroReport” 1998, Vol. 9, No. 14, s. 3233–3239.
  • Cappella Joseph M., Panalp Sally, Talk and silence sequences in informal conversations III: interspeaker influence, „Human Communication Research” 1981, Vol. 7, No. 2, s. 117–132.
  • Damasio Antonio R., Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg, tłum. Maciej Karpiński, Poznań 2011.
  • Decety Jean, Jackson Philip L., The functional architecture of human empathy, „Behavioral and Cognitive Neuroscience Reviews” 2004, Vol. 3, No. 2, s. 71–100.
  • Fadiga Luciano, Fogassi Leonardo, Pavesi Giovanni, Rizzolatti Giacomo, Motor facilitation during action observation: a magnetic stimulation study, „Journal of Neurophysiology” 1995, Vol. 73, No. 6, s. 2608–2611.
  • Fröhlich Stephanie M., Kuhl Julius, Das Selbststeuerungsinventar: Dekomponierung volitionaler Funktionen, w: Joachim Stiensmeier-Pelster, Diagnostik von Motivation und Selbstkonzept. Tests und Trends, Band 2, Falko Rheinberg (Hrgs.), Gӧttingen–Bern–Toronto–Seattle 2003, s. 221–257.
  • Gazzaniga Michael S., Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi, tłum. Agnieszka Nowak, Sopot 2011.
  • Gazzaniga Michael S., Kto tu rządzi — ja czy mój mózg?, tłum. Agnieszka Nowak, Sopot 2013.
  • Gordon Edwin E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci, tłum. Anna Zielińska, Kraków 1997.
  • Iacoboni Marco, Woods Roger P., Brass Marcel, Bekkering Harold, Mazziotta John C., Rizzolatti Giacomo, Cortical mechanisms of human imitation, „Science” 1999, No. 286, s. 2526–2528.
  • Jaśkowski Piotr, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Warszawa 2009.
  • Kuhl Julius, Motivation und Persӧnlichkeit: Interaktionen psychischer Systeme, Gӧttingen 2001.
  • Kuhl Julius, Fuhrmann Arno, Decomposing self-regulation and self-control: the volitional components inventory, w: Motivation and Self-Regulation across the Life-Span, eds. Jutta Heckhausen, Carol S. Dweck, Berlin–New York 1998, s. 15–49.
  • LeDoux Joseph E., Emotion circuits in the brain, „Annual Review of Neuroscience” 2000, Vol. 23, No. 1, s. 155–184.
  • Legertee Maria, The role of person and object in eliciting early imitation, „Journal of Experimental Child Psychology” 1991, Vol. 51, No. 3, s. 423–433.
  • Leslie Alan M., Pretense and representation: the origins of “theory of mind”, „Psychological Review” 1987, Vol. 94, No. 4, s. 412–426.
  • Meister Ingo G., Krings Timo, Foltys Heinrich, Boroojerdi Babak, Müller Michael, Töpper Rudolf, Thron Armin, Playning piano in the mind — an fMRI study on music imagery and performance in pianists, „Cognitive Brain Research” 2004, Vol. 19, No. 3, s. 219–228.
  • Meltzoff Andrew N., Moore M. Keith, Imitation in newborn infants: exploring the range of gestures imitated and the underlying mechanisms, „Developmental Psychology” 1989, Vol. 25, No. 6, s. 954–962.
  • Meltzoff Andrew N., Moore M. Keith, Imitation, memory and the representation of persons, „Infant Behavior and Development” 1994, Vol. 17, No. 1, s. 83–99.
  • Meltzoff Andrew N., Moore M. Keith, Newborn infants imitate adult facial gestures, „Child Development” 1983, Vol. 54, No. 3, s. 702–709.
  • Meltzoff Andrew N., Moore M. Keith, Object representation, identity, and the paradox of early permanence: steps toward a new framework, „Infant Behavior and Development” 1998, Vol. 21, No. 2, s. 210–235.
  • Metcalfe Janet, Mischel Walter, A hot/cool-system analysis of delay of gratification: dynamics of willpower, „Psychological Review” 1999, Vol. 106, No. 1, s. 3–19.
  • Mitchell Jason, Macrae C. Neil, Banaji Mahzarin, Dissociable medial prefrontal contributions to judgments of similar and dissimilar others, „Neuron” 2006, Vol. 50, No. 4, s. 655–663.
  • Neumann Roland, Strack Fritz, “Mood contagion”: the automatic transfer of mood between persons, „Journal of Personality and Social Psychology” 2000, Vol. 79, No. 2, s. 211–223.
  • Niedenthal Paula M., Barsalou Lawrence W., Ric François, Krauth-Gruber Silvia, Embodiment in the acquisition and use of emotion knowledge, w: Emotion and Consciousness, eds. Lisa Feldman Barrett, Paula M. Niedenthal, Piotr Winkielman, New York 2005, s. 21–50.
  • Norkowski Jacek, Problem świadomości z punktu widzenia medycyny, psychologii i filozofii, w: idem, Człowiek umiera tylko raz. Mało znane fakty dotyczące śpiączki, stanu wegetatywnego i śmierci mózgowej, Warszawa 2013.
  • Ochsner Kevin N., Bunge Silvia A., Gross James J., Gabrieli John D.E., Rethinking feelings: an fMRI study of the cognitive regulation of emotion, „Journal of Cognitive Neuroscience” 2002, Vol. 14, No. 8, s. 1215–1229.
  • Price Bruce H., Daffner Kirk R., Stowe Robert M., Mesulam Marsel M., The compartmental learning disabilities of early frontal lobe damage, „Brain” 1990, Vol. 113, s. 1383–1393.
  • Puce Aina, Perrett David, Electrophysiology and brain imaging of biological motion, „Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences” 2003, Vol. 358, No.1431, s. 435–445.
  • Reber Arthur S., Reber Emily S., Słownik psychologii, tłum. Barbara Janasiewicz-Kruszyńska et al., Warszawa 2000.
  • Ruby Perrine, Decety Jean, Effect of subjective perspective taking during simulation of action: a PET investigation of agency, „Nature Neuroscience” 2001, Vol. 4, No. 5, s. 546–550.
  • Ruby Perrine, Decety Jean, How would you feel versus how do you think she would feel? A neuroimaging study of perspective taking with social emotions, „Journal of Cognitive Neuroscience” 2004, Vol. 16, No. 16, s. 988–999.
  • Ruby Perrine, Decety Jean, What you believe versus what you think they believe: a neuroimaging study of conceptual perspective taking, „European Journal of Neuroscience” 2003, Vol. 17, No. 11, s. 2475–2480.
  • Wojdyło Kamila, Buczny Jacek, Samoregulacja i samokontrola powinnościowe: analiza psychometryczna Skali Rozbieżności Ja (SkRAP), „Psychologia Społeczna” 2011, t. 64 (19), s. 375–390.
  • Zwolińska Ewa A., Audiacja. Studium teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Bydgoszcz 2011.
  • Zwolińska Ewa A., Sens umuzykalniania. O celowości edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2016.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2082-6044
ISBN
978-83-64615-33-7

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-54948b6a-e90c-4758-9739-7f741bb87b4d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.