Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 1 | 91-101

Article title

Orientacje wspólnotowe młodzieży w warunkach indywidualizacji społeczeństwa

Content

Title variants

EN
Community orientations of contemporary youths in times of social individualization

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Młodość jest etapem rozwojowym, który jest szczególnie ukierunkowany na refleksję nad wzajemnymi relacjami na linii jednostka – wspólnota, ponieważ główne zadanie rozwojowe adolescencji, jakim jest kształtowanie własnej tożsamości, realizowane jest za pomocą porównywania i relacji interpersonalnych w ramach uczestnictwa w grupach społecznych. U młodych pojawia się silna potrzeba bycia częścią wspólnotowości przy jednoczesnym dążeniu do kreowania własnej indywidualności będącej zarówno wynikiem rozwojowej specyfiki okresu młodości, jak i efektem panujących trendów współczesności promujących indywidualizację społeczeństwa. Pojawia się zatem rozbieżność, która zmusza do poszukiwania odpowiedzi na pytanie: czy w czasach indywidualizacji społeczeństwa współczesna młodzież zorientowana jest wspólnotowo? Niniejszy artykuł stanowi refleksję teoretyczno-empiryczną na ten temat.

Year

Issue

1

Pages

91-101

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Bauman Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Brzezińska A. (2004). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wyd. Naukowe „Scholar”.
  • Cybal-Michalska A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
  • Hejnicka-Bezwińska T. (1991). Orientacje życiowe młodzieży. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP.
  • Krzychała S. (2007). Ryzyko własnego życia. Indywidualizacja w późnej nowoczesności. Wrocław: Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  • Obuchowska I. (2004). Adolescencja. W: B. Harwas-Napirała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Peret-Drążewska P. (2014). Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
  • Szczurek-Boruta A. (2007). Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo. Studium pedagogiczne. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
  • Witkowski L. (2010). Tożsamość i zmiana; epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Wrocław: Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • Wojciszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5566b283-7dbe-47eb-9619-e9935dd20595
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.