PL
Wizerunek marki istniejący w świadomości konsumenta jest wynikiem działań marketingowych firmy. Badanie wizerunku marki może być prowadzone za pomocą standardowych metod badania marki, zarówno jakościowych, jak i ilościowych. Celem artykułu jest zaprezentowanie analizy sentymentu jako nowej metody badań wizerunku marki w świadomości konsumentów. Wykorzystuje ona Big Data, czyli dane kreowane przez konsumentów w mediach społecznościowych pozwalające zweryfikować rzeczywisty wizerunek marki w ich oczach. Najlepsze wyniki uzyskiwane są dla znanych marek, zwłaszcza budzących skojarzenia emocjonalne, np. marek luksusowych. Jednocześnie dane zebrane pod kątem analizy sentymentu mogą być źródłem danych dla dalszych badań marketingowych. Egzemplifikację empiryczną opracowania stanowią własne badania empiryczne zrealizowane we współpracy z firmą Paris Data Sense i TheData Strategy. Badanie pozwoliło określić popularność poszczególnych marek galanterii skórzanej, emocje związane z markami, korzyści i skojarzenia, jakie marki generują, co może być wykorzystane w strategii marketingowej firm będących właścicielami marek.
EN
The aim of the article is to present the possibilities of the research of brand image in consumers’ perception, with the emphasis on the new opportunities arising from the usage of Big Data created in Social Media. Sentiment analysis using data referring to British market of leather goods (female bags) served as an example in this study. The basic source of the analysis is the marketing literature as well as an own experience of carrying out analysis of Big Data made in cooperation with French consulting companies Paris Data Sense and The Data Strategy. The research enabled to determine the popularity of brands of leather goods, the emotions associated with brands as well as benefits and associations generated. The results of the research are used in decision making process in brand management.