Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | XX (XXIX) | 61-74

Article title

Participation in the Present and the Spacing of Time: On Kawara, Nancy, Levinas

Authors

Content

Title variants

PL
Partycypacja w teraźniejszości i rozsuwanie czasu: on Kawara, Nancy, Levinas

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This paper focuses on the close examination of the notions of presence, participation, and time in the conceptual art of On Kawara, in which the rhetorical figure of art works through the spacing of time. In this way, this conceptual art becomes a symbol of absolute creation — the creation of time and the participation in the eternal present, according to Jean-Luc Nancy’s essay: The Technique of the Present: On On Kawara. Moreover, On Kawara’s paintings explore the theme of being and are structured around Martin Heidegger’s concept of “throwness” in the world, as they convey the sense of being carried along by the events and the impetus of the world. The materiality of the loneliness of the self, which is crucial for this artistic project, is considered with reference to Emmanuel Levinas’s thought and Samuel Beckett’s …but the clouds…
PL
Rozważania zawarte w artykule dotyczą pogłębionej analizy problematyki teraźniejszości, partycypacji i czasowości w kontekście sztuki konceptualnej On Kawary. Mamy w niej do czynienia ze swoistym „otwieraniem czasu” poprzez „rozsuwanie”. W twórczości artysty retoryczna figura sztuki uwidacznia się poprzez wymierzanie czasu. Sztuka konceptualna staje się w tym przypadku symbolem kreacji absolutnej – czasu i partycypacji w nieskończonej teraźniejszości, w nawiązaniu do eseju Jean-Luca Nancy’ego The Technique of the Present On On Kawara. Malarstwo On Kawary dotyka również problemu Heidegerrowskiego bycia i rzucenia-w-świat, uczestnictwa w jego wydarzeniach i ruchu. Materialność samotności “ja”, kluczowa dla opisywanego projektu artystycznego, rozważana jest także w odniesieniu do myśli Emmanuela Levinasa i dramatu Samuela Becketta … jak obłoki….

Year

Volume

Pages

61-74

Physical description

Contributors

author
  • Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

References

  • Beckett Samuel (1977) Ends and Odds. Plays and Sketches, London: Faber&Faber.
  • Derrida Jacques (1982) Margins of Philosophy. Translated by Alan Bass, Chicago: University of Chicago Press.
  • Derrida Jacques (1987) The Truth in Painting. Translated by Ian McLeod, Chicago: Chicago University Press.
  • Hassan Ihab (1967) The Literature of Silence. Henry Miller and Samuel Beckett, New York: Alfred A Knopf.
  • Heidegger Martin (2005) Being and Time, London: Blackwell Publishing.
  • Jameson Fredrick (1991) Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, London, New York: Duke University Press.
  • Kant Immanuel (2007) Critique of Judgement. I. Kant, Critique of Judgment, transl. J. H. Bernard, New York: Cosimo.
  • Levinas Emmanuel (1987) Time and the Other, Pittsburgh: Duquesne University Press.
  • Levinas Emmanuel (2003) On Escape. Translated by Bettona Bergo, Stanford: Stanford University Press.
  • Nancy Jean-Luc (2006) The Technique of the Present: On On Kawara, in: Multiple Arts. The Muses II, Stanford: Stanford University Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5718ce52-58c5-4c9c-a798-a32a8fe998cb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.