PL
Cel: Celem badania było wykazanie, że podczas pandemii COVID-19 w Polsce przedsiębiorstwa podejmowały działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Metodyka badań: Dane wykorzystane w badaniu zostały zgromadzone za pomocą analizy treści postów opublikowanych na profilach marek w serwisie Facebook od marca do maja 2020 r. oraz analizy danych zastanych. Wyniki badań: Niespodziewana pandemia wymagała podjęcia określonych działań ze strony organizacji, m.in. dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu. Obszar ten stanowi również istotną lukę poznawczą. W artykule autorka podkreśliła znaczenie serwisu Facebook w komunikacji marek z odbiorcami oraz podjęła próbę klasyfikacji działań CSR zrealizowanych przez przedsiębiorstwa z różnych branż, które wspólnie dążyły do jednego celu, czyli przeciwdziałania skutkom pandemii. Było to m.in. przekazanie środków pieniężnych i podstawowych produktów, wsparcie akcji społecznej #zostanwdomu, szycie maseczek ochronnych, stworzenie nowych produktów wspierających walkę z pandemią oraz podejmowanie dodatkowych działań prewencyjnych. Przedsiębiorstwa informowały odbiorców o podjętych inicjatywach za pomocą publikacji postów na swoich profilach w serwisie Facebook. Wnioski: Należy wskazać, że pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła zarówno na działalność gospodarczą wielu krajów, jak i na codzienne funkcjonowanie społeczeństwa, które postanowiło ograniczyć kontakt z innymi osobami i komunikować się za pomocą cyfrowych kanałów, takich jak np. media społecznościowe. Zmiany powstałe na skutek pandemii przyczyniły się do rozwoju CSR, co pokazano, prezentując sposób, w jaki nieprzewidziane okoliczności mogą warunkować podejmowanie określonych działań przez organizacje, a także kreować ich pozytywny wizerunek oraz wspierać społeczeństwo. Wkład w rozwój dyscypliny: Zbadanie istoty działań podejmowanych przez przedsiębiorstwa z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w czasie pandemii COVID-19. Pandemia COVID-19 stanowi nowe zjawisko, które wymaga szerszej analizy, a zaprezentowane wyniki badań przyczyniają się do zmniejszenia luki poznawczej w tym zakresie.
EN
Objective: The aim of the study was to show that during the COVID-19 pandemic in Poland, enterprises took action in the field of corporate social responsibility. Research Design & Methods: The data used in this research was collected by analysing the content of posts published on brand profiles on Facebook from March to May 2020 and analysing the data. Findings: The unexpected pandemic required organisations to take specific measures related to corporate social responsibility (CSR). In this article, the author emphasises the importance of Facebook in brand communication with recipients and classifies CSR activities carried out by enterprises operating in various industries that jointly pursued one goal – counteracting the effects of the pandemic. These were such activities as donating funds and basic products, supporting the social campaign #zostanwdomu, producing protective masks, creating new products to support the fight against the pandemic and taking additional preventive actions. Enterprises informed recipients about the initiatives they were taking by publishing posts on their Facebook profiles. Implications / Recommendations: The COVID-19 pandemic has greatly affected both the economic activity of many countries and the daily functioning of society, which limited contact among people and increased communications via digital channels such as social media. The changes resulting from the pandemic also make an essential contribution to the development of CSR by presenting how unforeseen circumstances may compel organisations to take specific measures to create a positive image and support society. Contribution: The presentation of research on the CSR measures taken by enterprises during the COVID-19 pandemic. As a new phenomenon, the COVID-19 pandemic requires wider analysis. This paper helps reduce the cognitive gap.