Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2009 | 16 | 193-205

Article title

Zum spontanen Erwerb der Grammatik des Deutschen: Das lexikalische Koncept von Clahsen

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

PL
O spontanicznym nabywaniu gramatyki języka niemieckiego: Leksykalny koncept Clahsena

Languages of publication

DE

Abstracts

PL
Artykuł zawiera analizę współczesnych badań teoretycznych nad nabywaniem gramatyki języka naturalnego (biologicznego) oraz badań materiałowych nad nabywaniem gramatyki języka niemieckiego. Oprócz behawiorystycznych, konstruktywistycznych i natywistycznych podstaw teoretycznych przedstawione zostały nowsze założenia teoretyczne, m.in. „less is more hypothesis” – NEWPORT (1990) oraz model konekcjonistyczny – ELMAN (1991, 1993). Szczegółowej analizie poddano założenia Clahsena odnośnie do spontanicznego nabywania gramatyki (na przykładzie języka niemieckiego). CLAHSEN (1999) wiąże nabywanie gramatyki z nabywaniem słownictwa, przy czym morfemy gramatyczne stanowią również pewien rodzaj jednostek wyrazowych, które stosować można w kombinacjach powtarzalnych, w odróżnieniu od wyrazów jako jednostek idiosynkratycznych, które procesor językowy człowieka rejestruje w leksykonie mentalnym jako całość.

Year

Issue

16

Pages

193-205

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Szczeciński

References

  • BATES, L., BRETHERTON, I., SNYDER, L. (1988): From First Words to Grammar: Individual Differences and Dissociable Mechanisms. Cambridge: University Press.
  • BIRDSONG, D. (1999): Introduction: Whys and Why Nots of the Critical Period Hypothesis for Second Language Acquisition. In: D. P. Birdsong (Hg.): Second Language Acquisition and the Critical Period Hypothesis. Mahwah, NJ: Erlbaum, 1–22.
  • BUSSMANN, H. (20023): Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Kröner.
  • CHOMSKY, N. (1959): Review of Skinner’s „Verbal Behavior“. In: Language 35, 26–58.
  • CLAHSEN, H. (1982): Spracherwerb in der Kindheit. Eine Untersuchung zur Entwicklung der Syntax bei Kleinkindern. Tübingen: Narr.
  • CLAHSEN, H. (1988): Normale und gestörte Kindersprache. Amsterdam: Benjamins.
  • CLAHSEN, H. (1990): Constraints on Parameter Setting: A Grammatical Analysis of Some Acquisition Stages in German Child Language. In: Language Acquisition 1, 361–391.
  • CLAHSEN, H. (1999): Lexical Entries and Rules of Language: A Multidisciplinary Study of German Inflection. In: Behavioral and Brain Sciences 22, 991–1060.
  • EISENBEISS, S., BARTKE, S., CLAHSEN, H. (2005/2006): Structural and Lexical Case in Child German: Evidence from Language-Impaired and Typically Developing Children. In: Language Acquisition 13, 3–32.
  • ELMAN, J.L. (1991): Distributed Representations, Simple Recurrent Networks, and Grammatical Structure. In: Machine Learning 7, 195–225.
  • ELMAN, J.L. (1993): Learning and Development in Neural Networks: The Important of Starting Small. In: Cognition 48, 71–99.
  • ELMAN, J., BATES, L., JOHNSON, M., KARMILOFF-SMITH, A., PARISI, D., PLUNKETT, K. (1996): Rethinking Innateness: A Connectionist Perspective on Development. Cambridge: MIT Press.
  • FANSELOW, G., FELIX, S. (1987, 19932): Sprachtheorie. Eine Einführung in die Generative Grammatik. 2. Bde. Tübingen: Francke.
  • HÖRMANN, H. (1981, 19913): Einführung in die Psycholinguistik. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft
  • KARMILOFF-SMITH, A. (1992): Beyond Modularity: A Developmental Perspective on Cognitive Science. Cambridge: MIT Press.
  • KLEIN, W. (1984, 19923): Zweitspracherwerb. Frankfurt a. M.: Hain.
  • LENNEBERG, E. H. (1967): Biological Foundations of Language. New York: Wiley.
  • MARCUS, G. F., PINKER, S., ULLMAN, M., HOLLANDER, M., ROSEN, T., XU, F. (1992): Overregularization in Language Acquisition (= Monographs of the Society for Research in Child Development 57). Chicago: University Press.
  • MILLER, M. (1976): Logik der frühkindlichen Sprachentwicklung. Stuttgart: Klett.
  • MILLS, A. E. (1985): The Acquisition of German. In: D. I. Slobin (Hg.): The Cross-Linguistic Study of Language Acquisition. Vol. 1: The Data. Hillsdale, N. J.: Laurence Erlbaum Associates, 141–254.
  • NEWPORT, E. L. (1990): Maturational Constraints on Language Learning. In: Cognitive Science 34, 11–28.
  • OKSAAR, E. (19802): Spracherwerb. In: H. P. Althaus, H. Henne, H. E. Wiegand (Hgg.): Lexikon der germanistischen Linguistik. Bde. 1–3. Tübingen: Niemeyer.
  • PENNER, Z., WEISSENBORN, J., FRIEDERICI, A., (2002): Sprachentwicklung. In: H. O. Karnath, P. Thier (Hgg.): Neurospychologie. Berlin, Heidelberg: Springer, 677–684.
  • PIAGET, J. (1959, 1975): Gesammelte Werke. Bd. 1: Das Erwachen der Intelligenz beim Kinde. Autorisierte Übersetzung mit einer Einführung von Hans Aebli. Stuttgart: Klett.
  • PLUNKETT, K., MARCHMAN, V. (1991): U-Shaped Learning and Frequency Effects in a Multi-Layered Perception: Implications for Child Language Acquisition. In: Cognition 38, 1–60.
  • RAMGE, H. (1972, 19752): Spracherwerb: Grundzüge der Sprachentwicklung des Kleinkindes. Tübingen: Niemeyer.
  • RUMELHART, D., MCCLELLAND, J. (1986): On Learning the Past Tenses of English Verbs. In: J. McClelland, D. Rumelhart, PDF Research Group (Hgg.): Parallel Distributed Processing. Vol. 2. Cambridge: MIT Press, 216–271.
  • SKINNER, B. F. (1957): Verbal Behavior. New York: Appleton-Century-Crofts.
  • SLOBIN, D. (1985): The Cross-Linguistic Study of Language Acquisition: Theoretical Issues. Vol. 2. Hillsdale: Erlbaum.
  • SLOBIN, D. (1997): The Cross-Linguistic Study of Language Acquisition. Vol. 5. Hillsdale: Erlbaum.
  • STERN, W. (1914, 19679): Psychologie der frühen Kindheit bis zum sechsten Lebensjahre. Leipzig: Quelle und Meyer.
  • STERN, C., STERN, W. (1928): Die Kindersprache. Eine psychologische und sprachtheoretische Untersuchung. 4. Aufl . 1928. Nachdruck der 4. Aufl .: Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft 1965.
  • SZAGUN, G. (1980, 19914): Sprachentwicklung beim Kind: eine Einführung. München: Psychologie-Verlags-Union.
  • SZAGUN, G. (1996): Sprachentwicklung beim Kind. Weinheim: Psychologie-Verlags-Union.
  • VATER, H. (1994, 20024): Einführung in die Sprachwissenschaft. München: Fink.
  • WEISSENBORN, J. (2000): Der Erwerb von Morphologie und Syntax. In: H. Grimm (Hg.): Sprachentwicklung. Göttingen: Hogrefe, 141–169.
  • WODE, H. (1988/1993): Einführung in die Psycholinguistik. München: Hueber

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-57b40433-aa40-4939-8dbf-908af081ec76
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.