Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 5 | 47-67

Article title

Poparcie celebryckie (celebrity endorsement) w komunikowaniu politycznym – doświadczenia polskie na amerykańskiej licencji

Authors

Content

Title variants

EN
Celebrity Endorsement in Political Communication – Polish Practice on American Licence

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Artykuł opisuje zjawisko celebrity endorsement (wsparcia celebryckiego) w komunikacji politycznej. Punktem wyjścia artykułu jest dostosowanie definicji celebrity endorsementw marketingu komercyjnym do realiów komunikowania wyborczego. W artykule opisano typy endorsmentów celebryckich i przykłady ich zastosowania w polskich kampaniach wyborczych. Kolejna część tekstu służy przedstawieniu teoretycznych modeli skuteczności wsparcia celebryckiego, takich jak: modele źródła, teoria transferu znaczeń, model zaangażowania widowni, model skrótu poznawczego i efekt ingerencji w agendę. Artykuł kończy opis empirycznych efektów oddziaływania celebrytów w kampanii wyborczej, który opiera się na przypadku poparcia, jakiego udzieliła w prawyborach 2007 roku Barackowi Obamie Oprah Winfrey.
EN
The paper describes theoretical and empirical aspects of celebrity endorsement in political communication. Definition of celebrity endorsement laid out in commercial marketing is adopted and adjusted to political communication. Various types of celebrity endorsements and their examples in Polish electoral campaigns are then described. The paper presents theoretical models of celebrity endorsement effects, such as: source models, meaning transfer theory, audience intensity model, cognitive shortcut model and agenda setting effect of celebrity endorsement. The case of Oprah Winfrey endorsment of Barack Obama in 2007 primaries is discussed as a source of empirical evidence of impact of celebrity endorsement in political communication.

Year

Issue

5

Pages

47-67

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Nowy Świat 69, 00-927

References

  • Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa 1997.
  • Boorstin D. J., The image: a guide to pseudo-events in America, Nowy Jork 1964.
  • Currid-Halkett E., Starstruck: the business of celebrity, Nowy Jork 2010.
  • Czarnecki A., Product placement: niekonwencjonalny sposób promocji, Warszawa 2003.
  • De Barbaro N., Dojść do głosu: radykalnie praktyczny przewodnik po kampanii wyborczej, Kraków 2005.
  • Dziennik Gazeta Prawna, Bal dziennikarzy: Prezydent miły i w dobrej formie, z 18 stycznia 2010.
  • Garthwaite C., Moore T. J., Can Celebrity Endorsements Affect Political Outcomes? Evidence from the 2008 US Democratic Presidential Primary, „Journal of Law, Economics, and Organization”, 2012.
  • Gazeta Wyborcza, Prezydent długo nie spał tej nocy, z 18 stycznia 2010.
  • Jackson D. J., The Influence of Celebrity Endorsements on Young Adults’ Political Opinions, „The Harvard International Journal of Press/Politics”, 2005, vol. 10, nr 3.
  • Kourovskaia A., Poławska M., Celebryci w komunikacji marketingowej z perspektywy dopasowania do marki oraz ich faktycznej efektywności, Millword Brown SMG/KRC,
  • Kuehl R., Oprah and Obama: Theorizing Celebrity Effect in US Politics [w:] Harris H. E., Moffitt K. R., Squires C. R. (red.), Obama Effect: Multidisciplinary Renderings of the 2008 Campaign, Albany 2010.
  • Mazur, M. Amerykanizacja polskich kampanii wyborczych? [w:] Drabczyński S., Churska-Nowak K., (red.) Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, Poznań 2011.
  • McCombs M. E., Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008.
  • McCracken G., Who Is the Celebrity Endorser? Cultural Foundations of the Endorsement Process, „Journal of Consumer Research”, 1989, vol. 16, nr 3.
  • McCutcheon L., Conceptualization and measurement of celebrity worship, „British Journal of Psychology”, 2002 vol. 93, nr 1.
  • Mills C. W., Elita władzy, Warszawa 1961.
  • Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja: reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku. Warszawa 2009.
  • Pease A., Brewer P. R., The Oprah Factor: The Effects of a Celebrity Endorsement in a Presidential Primary Campaign, „The International Journal of Press/Politics”, 2008, vol. 13, nr 4.
  • Perloff R. M., The Dynamics of Persuasion, Hillsdale 1993.
  • Plouffe D., The Audacity to Win: The Inside Story and Lessons of Barack Obama’s Historic Victory, Nowy Jork 2010.
  • Popkin S. L., The Reasoning Voter: Communication and Persuasion in Presidential Campaigns, Chicago 1994.
  • Rein I. J., Kotler P., Stoller M. R., High visibility, Nowy Jork 1987.
  • Stróżyk J., Prezydent, Doda i szczytny cel, „Rzeczpospolita” z 18 stycznia 2010.
  • http://www.forbes.com/profile/oprah-winfrey/, 09.10.2013.
  • http://www.millwardbrown.com/Libraries/Poland_Insights_Downloads/Polawska_Kourovskaia.sflb.ashx, 10.04.2013.
  • http://www.youtube.com/watch?v=Kc6FpY_h-W0, 10.02.2013.
  • http://www.youtube.com/watch?v=MDUQW8LUMs8, 08.04.2013.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-58cf5c7e-72f2-4531-baa2-860a16462c33
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.