PL
Zasadniczym celem pracy jest przeanalizowanie roli futbolu w polskiej gospodarce, zwracając szczególną uwagę na rodzaj i siłę czynników, które determinują istnienie związków między piłką nożną a gospodarką. Przeanalizowana literatura przedmiotu oraz przyjęty cel badawczy pozwoliły przyjąć następującą hipotezę badawczą: "We współczesnych czasach piłka nożna ma niewielkie znaczenie w gospodarce Polski". Źródłem danych będzie raport Ekstraklasa piłkarskiego biznesu 2013, opracowany przez firmę EY oraz dane Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie.(fragment tekstu)
EN
This paper aims to examine the problem of importance of football in the Polish economy. Theoretical part of the paper will describe specific characteristics of sports market and present features of the products offered by football clubs. The empirical part will concern the percentage participation of cumulated budgets of football clubs in relation to Gross Domestic Product (GDP) in Poland in the years 2009-2012. Source of data is report "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu ", prepared by EY and information provided by the Central Statistical Office of Poland. Author is a graduate of Applied Computer Science at the Jagiellonian University and Economics at the Cracow University of Economics. The article is a continuation of his research of the football economy. After thesis related to sports marketing author is preparing a publication of commercial exploitation of Polish stadiums after UEFA EURO 2012. (original abstract)