Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 10 | 11-23

Article title

Rola piłki nożnej w polskiej gospodarce

Authors

Title variants

EN
Significance of Football in the Polish Economy

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Zasadniczym celem pracy jest przeanalizowanie roli futbolu w polskiej gospodarce, zwracając szczególną uwagę na rodzaj i siłę czynników, które determinują istnienie związków między piłką nożną a gospodarką. Przeanalizowana literatura przedmiotu oraz przyjęty cel badawczy pozwoliły przyjąć następującą hipotezę badawczą: "We współczesnych czasach piłka nożna ma niewielkie znaczenie w gospodarce Polski". Źródłem danych będzie raport Ekstraklasa piłkarskiego biznesu 2013, opracowany przez firmę EY oraz dane Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie.(fragment tekstu)
EN
This paper aims to examine the problem of importance of football in the Polish economy. Theoretical part of the paper will describe specific characteristics of sports market and present features of the products offered by football clubs. The empirical part will concern the percentage participation of cumulated budgets of football clubs in relation to Gross Domestic Product (GDP) in Poland in the years 2009-2012. Source of data is report "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu ", prepared by EY and information provided by the Central Statistical Office of Poland. Author is a graduate of Applied Computer Science at the Jagiellonian University and Economics at the Cracow University of Economics. The article is a continuation of his research of the football economy. After thesis related to sports marketing author is preparing a publication of commercial exploitation of Polish stadiums after UEFA EURO 2012. (original abstract)

Year

Volume

10

Pages

11-23

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, doktorant

References

  • Berbeka J., Marketing w sporcie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2004.
  • Ekonomia tłumaczy rzuty karne. Czyli o tym jak sport stał się częścią gospodarki, "Gazeta Prawna" 74/2012 (2960).
  • Ekstrakasa-marnaklasa, "Polityka" 46/2011.
  • Ekstraklasa piłkarskiego biznesu 2011, EY 2011.
  • Ekstraklasa piłkarskiego biznesu 2012, EY 2012.
  • Ekstraklasa piłkarskiego biznesu 2013, EY 2013.
  • Foster G, Greyser S., Walsh В., The Business of Sports, Thomson, London 2006.
  • http://www.gazetatrend.pl/artykuly/49-wplyw-wielkich-imprez-sportowych-na-gospodarke.
  • http://www.lodz.sport.p1/sport-lodz/1 ,117108,12179394,PGE_wycofuje_sie_ze_sponsorowania_ GKS Nie_zagra_w.html.
  • Klisiński J., Marketing w sporcie, RCMSzKFiS, Warszawa 1994.
  • Kotler Ph., Principles of Marketing, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1982.
  • Krawczyk Z., Sport w zmieniającym się społeczeństwie, AWF, Warszawa 2000.
  • Lagae W., Sports Sponsorship and Marketing Communications. A European Perspective, Pearson Education, Harlow 2005.
  • Masiota J., Ochrona marki sportowej w: Kreowanie marki w sporcie, Sport and Business Foundation, Poznań 2008.
  • Mullin B.J., Internal Marketing - a More Effective Way to Sell Sport [W:] Succesful Sport Management, eds. G. Lewis, H. Appenzeller, The Michie Company, Charlottesville 1985.
  • Oceania zwariowała na punkcie mundialu, "Przegląd Sportowy" 144/2010 (15 764).
  • Pogorzelski S., Nowoczesna komunikacja z kibicem - podstawy budowy marki [W:] Kreowanie marki w sporcie, red. H. Mruk, M. Chłodnicki, Sport and Business Foundation, Poznań 2008.
  • Ryba R., Podstawy organizacji i zarządzania instytucjami sportowymi, Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa 2000.
  • Shank M.D., Sports Marketing. A Strategie Perspective, Prentice Hall, New Jersey 2002.
  • Sporek Т., Sponsoring sportu w warunkach globalizacji. Dylematy, przemiany, obciążenia i wyzwania, Difin, Warszawa 2007.
  • Stewart R., Smith A., Sports Watching in Australia: a Theoretical and Empirical Overview [W:] Advancing Sports Management in Australia and New Zealand, SMAANZ Annual Conference Proceedings, Auckland 1997.
  • Sznajder A., Marketing sportu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
  • Unia Europejska i sport - aspekty prawne, "Polski przegląd dyplomatyczny" 1/2003.
  • Wisła Kraków ma kłopoty finansowe, "Wprost" 14/2012 (1517).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-59604560-770e-42f1-b3f0-ac241db95001
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.