Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 1(12) | 59-74

Article title

OneBookShelf Community Content Programs and the Polish RPG Fandom

Authors

Content

Title variants

PL
Programy community content platformy OneBookShelf a polski fandom RPG

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The paper analyses the almost complete absence of Polish RPG designers from OneBookShelf’s community content programs for various tabletop RPG systems, proposing an explanation for this absence based on the development of the RPG fandom in Poland. A part of the argument is concerned with a relatively weak position of Dungeons & Dragons in Poland compared to the English market and with the Polish RPG players’ lack of interest in the market of digital materials for tabletop RPGs. The main hypothesis, however, connects the Polish absence from community content programs with how the long absence of professional systems and the permanently small market of commercial RPGs in Poland might have increased the intensity of prosumption of RPGs among Polish fans but simultaneously limited their chance to gain skills and knowledge necessary to publish and market the results of this prosumption on a professional or semi-professional level. Statements of Jan Sielicki – the only Polish RPG designer who published numerous and successful supplements under community content programs – are quoted to reinforce this hypothesis and show how Sielicki gained the necessary skills outside of the Polish RPG fandom.
PL
Artykuł analizuje nieomal zupełny brak udziału polskich projektantów gier fabularnych w programach community content otworzonych przez OneBookShelf dla różnych systemów RPG i proponuje wyjaśnienie tego stanu warunkami rozwoju fandomu gier fabularnych w Polsce. Jako częściowa przyczyna zasugerowana jest pozycja Dungeons & Dragons na polskim rynku RPG, słabsza niż na rynku anglojęzycznym, i niskie zainteresowanie polskich graczy rynkiem cyfrowych materiałów do narracyjnych gier fabularnych. Główne przypuszczenie łączy jednak brak polskiego udziału w programach community content z długą nieobecnością profesjonalnie wydawanych gier fabularnych na krajowym rynku RPG oraz jego trwającą do dzisiaj niewielką skalą. Czynniki te mogły zintensyfikować prosumpcję gier fabularnych wśród ich polskich fanów, ale zarazem ograniczyły ich szanse na zdobycie umiejętności i wiedzy potrzebnych, by publikować i sprzedawać efekty tej prosumpcji na (pół)profesjonalnym poziomie. Opinie Jana Sielickiego – jedynego polskiego projektanta RPG publikującego liczne i dobrze przyjęte dodatki w ramach programów community content – wzmacniają to przypuszczenie i pokazują, jak Sielicki zdobył potrzebne umiejętności poza polskim fandomem narracyjnych gier fabularnych.

Journal

Year

Issue

Pages

59-74

Physical description

Dates

published
2019-12-19

Contributors

author
  • University of Warsaw
  • Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

References

  • Appelcline S. (2014a). Designers & Dragons. History of the roleplaying game industry: ’70 to ’79. USA: Evil Hat Productions.
  • Appelcline S. (2014b). Designers & Dragons. History of the roleplaying game industry: ’90 to ’99. USA: Evil Hat Productions.
  • Appelcline S. (2014c). Designers & Dragons. History of the roleplaying game industry: ’00 to ’09. USA: Evil Hat Productions.
  • Bogdaszewski, P. (2018). Quentinowe błędy [blog post]. Online: <http://kwentin.vot.pl/?page_id=2007>.
  • Doraczyński, W. (2018). Style over substance! [blog post]. Online: <http://kwentin.vot.pl/?page_id=1149>.
  • Kominiarczuk, M. M. (2013). Roleplaying games na przykładzie Dungeons & Dragons. Przyczynek do ujęcia historyczno-kulturowego. Wrocław: unpublished M.A. thesis.
  • Krawczyk, S. (2009). Ciągle ta sama historia? O powtarzalności fabuł w narracyjnych grach fabularnych. Homo Ludens, 1(1), 137–153. Online: <http://ptbg.org.pl/HomoLudens/vol/1/>.
  • Krawczyk, S. (2010). Badacz z fanem w jednym domu. O potrzebie kontaktów z fandomem w badaniach nad narracyjnymi grami fabularnymi. Homo Ludens, 1(2), 61–75. Online: <http://ptbg.org.pl/HomoLudens/vol/1/>.
  • Mochocka, A., Mochocki, M. (2016). Magia i Miecz Magazine: The Evolution of Tabletop RPG in Poland and its Anglo-Saxon Context. Homo Ludens, 8(1), 167–196. Online: <http://ptbg.org.pl/HomoLudens/vol/9/>.
  • Montgomery J. (2017). How to become a publisher on our site [web FAQ article]. Online: <https://support.rpgnow.com/hc/en-us/articles/209936663-How-to-become-a-publisher-on-our-site>.
  • Montgomery J. (2018a). Content and Format Questions [web FAQ article]. Online: <https://support.dmsguild.com/hc/en-us/articles/217029298-Content-and-Format-Questions>.
  • Montgomery J. (2018b). Payment and Pricing Questions [web FAQ article]. Online: <https://support.dmsguild.com/hc/en-us/articles/217520767-Payment-and-Pricing-Questions>.
  • Montgomery J. (2018c). What is Dungeon Masters Guild [web FAQ article]. Online: <https://support.dmsguild.com/hc/en-us/articles/217028508-What-is-the-Dungeon-Masters-Guild>.
  • Muszyński P. (2016). Advanced Dungeons and Dragons – w to się kiedyś grało [blog post]. Online: <https://fanbojizycie.wordpress.com/2016/01/27/advanced-dungeons-and-dragons-w-to-sie-kiedys-gralo/>.
  • OneBookShelf (2018a). About us [web FAQ article]. Online: <https://www.dmsguild.com/about.php>.
  • OneBookShelf (2018b). Community Content Programs [web FAQ article], <https://www.drivethrurpg.com/cc/0/default>.
  • OneBookShelf (2019a). Dungeon Masters Guild, Polish products category [shop subsite], Online: < https:// www.dmsguild.com/browse.php?filters=0_0_0_0_0_0_0_45485>.
  • OneBookShelf (2019b). Miskatonic Repository, Polish products category [shop subsite], <https://www.drivethrurpg.com/browse/pub/2/Chaosium/subcategory/29274/Miskatonic-Repository?filters=0_0_0_0_45338&sort=4a>.
  • Pinnacle Entertainment Group (2018). Announcing the Savage Worlds Adventurer’s Guild! [blog post], Online: <https://www.peginc.com/announcing-the-savage-worlds-adventurers-guild/>.
  • Porczyński D. (2014). Prosumpcja w polskim fandomie gier fabularnych. In Siuda P., Żaglewski T. (Eds.), Prosumpcja: pomiędzy podejściem apokaliptycznym a emancypującym (pp. 99–138). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
  • Sapkowski, A. (1995). Oko Yrrhedesa. Warszawa: Wydawnictwo MAG.
  • Siuda P., Żaglewski T. (2014). O potrzebie odkrycia trzeciej drogi w badaniach prosumpcji. In Siuda P., Żaglewski T. (Eds.), Prosumpcja: pomiędzy podejściem apokaliptycznym a emancypującym (pp. 7–21). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
  • Sołtysiak, M. (2018). Jak pisać scenariusz na konkurs Quentin? [PDF]. Online: <http://kwentin.vot.pl/?page_id=1117>.
  • All the Internet sources were consulted on the 2nd July 2019.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5b0171f8-20f2-4b95-bfd1-d273a3b0b9d2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.