Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 157-158 | 1-32

Article title

Angélica Liddell: od psychoanalizy do polityki – i z powrotem

Content

Title variants

EN
Angélica Liddell: From Psychoanalysis to Politics, and Back

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
This article aims to introduce the Polish public to the work of Angélica Liddell, one of the best-known faces of European theatre in recent years. While the artist has been professionally active since the late 1980s and has created (as a playwright, director and main actress) a few dozen original performances, for most of her stage life she has been saying the same thing: that the only truth worth knowing is the truth coming from our unconsciousness. And although there have been times in her career when she turned her attention to the outside and made political theatre, she eventually resumed probing the depths of the human psyche, where she traces repressed content with a verve that would make Freud himself proud. And, much to our bafflement, brings it out into the open.

Year

Issue

Pages

1-32

Physical description

Dates

published
2020-06

Contributors

  • Politechnika Śląska

References

  • Appleby, Jo i in., The scoliosis of Richard III, last Plantagenet King of England: diagnosis and clinical significance, „The Lancet” 2014, vol. 383, iss. 9932, DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)60762-5, [dostęp: 18 II 2020].
  • Avilés, Lupita, Angélica Liddell: „Bush, Aznar, Blair eran bufones”, 31 X 2011, https://www.swissinfo.ch/spa/cultura/ang%C3%A9lica-liddell---bush--aznar--blair-eran-bufones-/31469978, [dostęp: 18 II 2020].
  • Biennale Teatro 2016, Meeting with Angélica Liddell, https://www.youtube.com/watch?v=_wWVESM-40w, [dostęp: 17 II 2020].
  • Capelle, Laura, On Paris Stages, Gay Artists Look Back, [w:] „The New York Times”, 17 I 2019, https://www.nytimes.com/2019/01/17/theater/christophe-honore-les-idoles-returning-to-reims-french.html, [dostęp: 18 II 2020].
  • Cohen, Morton N., Lewis Carroll: A Biography, Knopf, New York 1995.
  • Eguía Armenteros, Jesús, Motivos y estrategias en el teatro de Angélica Liddell, [w:] „Teatro: Revista de Estudios Culturales” 2013, vol. 27, https://digitalcommons.conncoll.edu/teatro/vol27/iss27/1/, [dostęp: 17 II 2020].
  • Freud, Sigmund, O seksualności kobiecej, [w:] Życie seksualne, tłum. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2009a, s. 245-262.
  • Tenże, Trzy rozprawy z teorii seksualnej, [w:] Życie seksualne, tłum. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2009b, s. 27-129.
  • Tenże, Zarys psychoanalizy, [w:] Poza zasadą przyjemności, tłum. J. Prokopiuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 93 -142.
  • Fromm, Erich, Serce człowieka: jego niezwykła zdolność do dobra i zła, tłum. R. Saciuk, PWN, Warszawa, Wrocław 1996.
  • Giménez, Celso, Soy Angélica Liddell, [w:] „Matador” 2007, nr 12, s. 42-43.
  • Gutiérrez Carbajo, Francisco, La deconstrucción de los mitos en el teatro de A. Liddell, [w:] Tejiendo el mito, koord. M. Almela Boix, H. Guzmán García, B. Leguen Peres y M. Sanfilippo, UNED, Madrid 2010, s. 69-90.
  • Henríquez, José, Entramos a vivir y morir en el escenario, [w:] „Primer Acto” 2007, nr 321, s. 21-30.
  • Lacan, Jacques, Écrits, tłum. A. Sheridan, Routledge, London and New York 2005.
  • Liddell, Angélica, Perro muerto en tintorería: los fuertes, [w:] „Primer Acto” 2007, nr 321, s. 37-72.
  • Taż, Lesiones incompatibles con la vida, [w:] La desobediencia, hágase en mi vientre, Pliegos de teatro y danza no. 26, Alfera Producciones SL, Pinto 2008a, s. 5-14.
  • Taż, Belgrado. Canta lengua el misterio del cuerpo glorioso, Artezblai, Bilbao 2008b.
  • Taż, Monólogo necesario para la extinción de Nubila Wahlheim y extinción, Artezblai, Bilbao 2009.
  • Taż, Anfaegtelse, La uÑa RoTa, Segovia 2011a, s. 9-29.
  • Taż, El matrimonio Palavrakis, Artezblai, Bilbao 2011b, s. 7-55.
  • Taż, La casa de la fuerza, La uÑa RoTa, Segovia 2011c, s. 39-127.
  • Taż, ¿Qué haré yo con esta espada?, [w:] Trilogía del infinito, La uÑa RoTa, Segovia 2016, s. 9-29.
  • Taż, The Scarlet Letter, program, 2017, https://www.teatroscanal.com/espectaculo/angelica-liddell/ [dostęp: 18 III 2020].
  • Relaño, Borja, Angélica Liddell, soy una sociópata bajo control, [w:] Artezblai, el periódico de las Artes Escénicas,16 V 2011, http://www.artezblai.com/artezblai/angelica-liddell-soy-una-sociopata-bajo-control.html, [dostęp: 12 III 2020].
  • Roberts Edgard A., Pastor, Bárbara, Diccionario etimológico indoeuropeo de la lengua española, Alianza Editorial, Madryt 1996.
  • Ruiz de Viñaspre, Nuria, La casa de Angélica, [w:] Rascacielos-blog, 6 XI 2009, http://rasca-cielos.blogspot.com/2009/11/la-casa-de-angelica_06.html, [dostęp: 12 III 2020].
  • Scarry, Elaine, The Body In Pain, Oxford University Press, New York 1987.
  • Szekspir, William, Król Ryszard II, tłum. J. Paszkowski, Złoczów 1924.
  • Topolska, Ewelina, El vínculo entre sexualidad y violencia en el teatro de Angélica Liddell, https://www.tesisenred.net/handle/10803/133344, praca doktorska, Uniwersytet Autonomiczny w Barcelonie 2014 [dostęp: 12 II 2020].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5bdd4e18-2b0b-4463-8f60-7709aa8b0d4f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.