Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 1(19) | 21-37

Article title

Zerwane więzi – dziecko z syndromem RA D – nowy obszar działań pedagogów specjalnych

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Broken ties – The child with RAD – A new area of activity for special educators

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł omawia znaczenie prawidłowego przywiązania dziecka do opiekuna oraz przyczyny i objawy zaburzeń więzi. W pedagogice specjalnej tworzenie prawidłowej więzi dziecka z rodzicami zostaje na drugim planie, natomiast głównym celem terapii i rehabilitacji staje się korygowanie uszkodzeń. Badania pokazują jednak, że przywiązanie stanowi podstawę wszechstronnego rozwoju dziecka (również niepełnosprawnego). Tymczasem dziecko niepełnosprawne wielokrotnie w swoim życiu narażane jest na zerwanie więzi lub wytworzenie pozabezpiecznego stylu przywiązania ze względu na swoje odmienne zachowanie, proces rehabilitacji czy przeżycia rodziców.
EN
The article discusses the importance of a child’s proper attachment to the caregiver, and the causes and symptoms of attachment disorders. In special education, the process of forming appropriate relationships between children and parents is underestimated, while the main aim of therapy and rehabilitation is to correct defects. Studies show, however, that attachment is the basis for the comprehensive development of children (also children with disabilities). Meanwhile, children with disabilities are repeatedly exposed to the risk of broken family ties and insecure attachment styles due to their different behavior, the process of rehabilitation and their parents’ experiences.

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, ul. Żołnierska 14, 10-561 Olsztyn

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5d3dcb10-5788-4ff7-aab6-0ba35b16f421
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.