Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 2/54 | 9-23

Article title

Love and Education. Love in Education

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

PL
Miłość i wychowanie. Miłość w wychowaniu

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
I will present in this paper some insights about the type of love that is needed in education according to some ideas presented by C. S. Lewis, Daniel Pennac, Joseph Rassam, Massimo Recalcati and François X. Bellamy, among others. After consider-ing four anthropological assumptions that teachers must keep in mind for an adequate hermeneutics of human beings, education is presented like a kind of craftmanship, not as a mechanical production. This endeavour is understood as an act of love towards the students, and towards the wisdom that is condensed in the cultural traditions – scien-tific, humanistic, religious, artistic, etc. – we have inherited, and must pass improved to next generations, as their legitimate human inheritance.
PL
W artykule zawarto refleksję na temat rodzaju miłości, która jest potrzeb-na w edukacji, zgodnie z niektórymi ideami przedstawionymi między innymi przez C. S. Lewisa, Daniela Pennaca, Josepha Rassama, Massimo Recalcatiego i François X. Bellamy’ego. Po rozważeniu czterech założeń antropologicznych, o których nauczy-ciele muszą pamiętać, aby uzyskać odpowiednie rozumienie istot ludzkich, edukacja jest przedstawiana jako rodzaj rzemiosła, a nie jako mechaniczna produkcja. Przedsię-wzięcie to jest rozumiane jako akt miłości do uczniów i do mądrości, która jest skon-densowana w tradycjach kulturowych – naukowych, humanistycznych, religijnych, artystycznych itp., które odziedziczyliśmy i musimy przekazać następnym pokoleniom jako ich prawowite ludzkie dziedzictwo.

Year

Volume

Pages

9-23

Physical description

Contributors

  • The National Distance Education University

References

  • Bellamy, F. X. (2018). Los desheredados. Por qué es importante transmitir la cultura. Madrid: Encuentro.
  • Day, C. (2004). A Passion for Teaching. London: Routledge.
  • Dicastery for the Doctrine of the Faith. (2024). Declaration Dignitas infinita.
  • G. Amilburu, M. (2007). Nosotros, los profesores. Madrid: UNED.
  • Gusdorf, G. (1973). ¿Para qué los profesores? Madrid: Cuadernos para el Diálogo.
  • Lewis, C. S. (1960). The Four Loves. Dublin: Geoffrey Bles.
  • Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Madrid: Debolsillo.
  • Rassam, J. (2015). El profesor y los alumnos. Diálogo Filosófico, 91, 95 –118.
  • Recalcati, M. (2014). L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento. Milano: Super E.T. Opera viva.
  • Romero, C., Torres, M. C. & Traver, J. A. (2019). Formar para la relación educative. In J. Vera Vila (Ed.), Formar para transformar: Cambio social y profesiones educativas. Málaga: GEU Editorial.
  • Solé-Blanch, J. (2024). Authority, Bond and Knowledge in Education: Trans-mitting a Testimony of Desire. Revista Interuniversitaria de teoría de la Edu-cación, 36(2), 139–155. https://doi.org/10.14201/teri.32537.
  • Steiner, G. & Ladlaji, C. (2020). Elogio de la transmisión. Madrid: Siruela.
  • Zehm, S. J. & Kottler, J. A. (1993). On Being a Teacher. London: The Human Dimension. Corwin Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5df8653f-f7b6-4441-901a-dafe056d817d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.