Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 8 | 53-66

Article title

Tablety i smartfony – nowe narzędzia glottodydaktyczne

Authors

Title variants

EN
Tablets and Smartphones – New Foreign Language Teaching Tools

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The main aim of this paper is to provide some useful methods and examples in foreign language teaching by mobile learning system, which represents a further step in e-learning or blended learning development. Considering the fact, that in 2011 there were around 500 million smartphones and 34 million tablets and over 1 billion app downloads, the necessity of taking advantage of these practical, small devices in teaching seems obvious. The term of mobile learning describes the process of learning when the learner does not have to be in a defined location and she uses the mobile technology. Nowadays the system consists of learning programs which do not depend on time and place and can be used in the leisure time. The main benefit of these programs is an opportunity of adapting activities, work schedule, learning strategies to the learner's needs and skills.

Year

Issue

8

Pages

53-66

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

author
  • Uniwersytet Warszawski

References

  • BATEMAN, J.A. (2008), Multimodality and genre. A foundation for the systematic analysis of mul- timodal documents. New York.
  • BOGDANOWSKA, Z. (2005), Multimedialne programy edukacyjne wspomagające diagnozę i tera- pię logopedyczną, (w:) L. Hurło/ L. Zaorska (red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy. Wybrane zagadnienia. Olsztyn, 135–143.
  • CIESIELSKA-CIUPEK, M. (2000), Preparation of ELT materials using Internet and corpus resources, (w:) Network 3, 3.
  • DĘBSKI, R. (1996), Komputer w nauczaniu języka polskiego. Kraków.
  • GAJEK, E. (2002), Komputery w nauczaniu języków. Warszawa.
  • GAJEK, E. (2012), Nauczyciel wobec komputerowo wspomaganej akwizycji języka – ujęcie glottodydaktyczne. Warszawa.
  • GARAVAGLIA, A. (2012), Ambienti per l’apprendimento in rete: gli spazi dell’e-learning. Parma.
  • GRUCZA, F. (1978), Glottodydaktyka, jej zakres i problemy, (w:) Przegląd Glottodydaktyczny 1, 29–44.
  • GRUCZA, F. (1979), Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945-1975. Warszawa. 5–16.
  • GRUCZA, S. (2007), Komunikacja językowa w Internecie, (w:) Przegląd Glottodydaktyczny 23, 110–114.
  • HYMES, D.H. (1972), On communicative competence, (w:) J.B. Pride/ J. Holmes, (red.), Sociolinguistics. Harmondsworth.
  • JANOWSKA, I. (2011), Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Kraków.
  • JUSZCZYK, S. (2002), człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia. Katowice.
  • KOMOROWSKA, H. (1982), Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja. Warszawa.
  • KRASHEN, S.D. (1987), Principles and Practice in Second Language Acquisition. Englewood Cliffs.
  • LEECH, G.N./ N.C. CANDLIN (1986), Computers in English Language Teaching and Research. Londyn.
  • MCLUHAN, M. (1964), Understanding Media. The Extension of Man. New York.
  • MCQUAIL, D. (2007), Teoria komunikowania masowego. Warszawa.
  • MEIERS, C. (2012), From E-learning to M-learning, (w:) eLearning papers 32. [http://elearningpa- pers.eu/sites/default/files/asset/From-field_32_3.pdf.] (25.08.2013)
  • NUNAN, D. (1989), Designing Tasks for the Communicativa Classroom. Cambridge.
  • OSIŃSKI, Z. (2006), Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej. Toruń.
  • PIAGET, J. (1970), Genetic epistemology. Columbia.
  • PORCELLI, G./ R. DOLCI (1999), Multimedialità e insegnamenti linguistici. Modelli informatici per la scuola. Torino.
  • PRZYBYŁA, W./ M. RATALEWSKA (2009), Mity o zdalnym nauczaniu a fluktuacja studentów, (w:) D. Czajkowska-Ziobrowska/ A. Zduniak (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Poznań, 160–167.
  • RADA EUROPY (2003), Europejski system opisu kształcenia językowego. Warszawa.
  • RUSIECKI, J. (1993), O złych i dobrych programach komputerowych; czyli „stan sztuki” nauczania wspomaganego komputerem, (w:) Języki obce w szkole 3, 264–270.
  • SIEMIENICKI, B. (1994), Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych. Toruń
  • SZERSZEŃ, P. (2006), Badania z zakresu wspieranego komputerowo nauczania języków obcych w Niemczech, (w:) Przegląd glottodydaktyczny 20. 73–86.
  • SZERSZEŃ, P. (2010), Glottodydaktyka a hiperteksty internetowe. Warszawa.
  • SZYMCZAK, I (2005), Upowszechnienie i popularyzacja nauki w mediach, (w:) F. Grucza / F. Wiśniewski (red.), Teoria i praktyka upowszechniania nauki: wczoraj i jutro. Warszawa, 147–154.
  • TAPSCOTT, D./ A.D. WILLIAMS (2007), Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything. New York.
  • TOPOL, P. (2003), Intermedialne nauczanie języka obcego. Poznań.
  • TRONCARELLI, D. (2010), Strategie e risorse per l’insegnamento linguistico on-line, (w:) E. Jafrancesco (red.), Apprendere in rete: multimedialità e insegnamento linguistico. Firenze. 49–64.
  • WENGER, E. (1998), Communities of Practice. Learning, Meaning and Identity. Cambridge.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2080-4814

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6117d412-4595-4c2f-ac69-d47f5807ccf5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.