Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 885 | 95-106

Article title

Sprzedaż bezpośrednia jako forma handlu detalicznego – perspektywy jej rozwoju w Polsce

Title variants

EN
Direct Selling as a Form of Retailing – the Prospects for Development in Poland

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The aim of the paper is to present the specifics of direct selling as a form of retailing, the basic factors of its competitiveness, its image in Poland and the factors for its successful development in the future. The basic assumptions and thesis of transaction cost theory and the theory of building sustainable competitive advantage in retailing as well as the results of empirical research in Poland (for the companies belonging to PSSB) have been used. Conclusions about the conditions and prospects for developing direct selling in Poland are formulated in the final section.

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych, 31-510 Kraków, ul. Rakowicka 27, Poland

References

  • Białas M. [2000], Sprzedaż bezpośrednia, czyli zakupy w domu, „Gospodarka Export – Import”, nr 26 (331).
  • Heide J.B. [1997], Transaction Cost Analysis: Past, Present, and Future Applications, „Journal of Marketing”, Vol. 61, No 4, Chicago.
  • Materiały Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej, Warszawa 2011.
  • Nayyar P.R. [1990], Information Asymmetries A Source of Competitive Advantage for Diversified Service Firms, „Strategic Management Journal”, Vol. 11.
  • Public Perceptions of Direct Selling: An International Perspective [2004], Westminster Business School, Research Report 18.
  • Śmigielska G. [2010], Lojalni klienci w kryzysie, „Harvard Business Review Polska”, marzec.
  • Śmigielska G. [2008], Wizerunek sklepu w budowaniu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa handlowego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr 757, Kraków.
  • Tajer S. [1995], Marketing sieciowy, „Handel Wewnętrzny”, nr 5–6.
  • Williamson O.E. [1998], Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Firmy, rynki, relacje kontraktowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wydawnictwo Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej [2000], FEDSA, wrzesień.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-624301e6-63d2-473b-8a7a-09ff038205a2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.