Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 1–2/2012 (14–15) | 78 - 91

Article title

Znaczenie wybranych modeli w budowie organizacji uczących się

Content

Title variants

EN
The significance of selected models in building learning organizations

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł ma charakter przeglądu literatury, w związku z czym autorka przedstawia i szeroko omawia wybrane modele i odpowiadające im narzędzia diagnostyczne organizacji uczących się. Zaprezentowane zostały szczegółowo trzy modele organizacji uczących się, autorstwa Marsick i Watkins; Pedlera Burgogne’a i Boydella oraz Garvina, Gino i Edmondson oraz omówione zostały odpowiadające im narzędzia diagnostyczne. W wyniku dokonanego przeglądu modeli i narzędzi diagnostycznych porównano je oraz oceniono. Dodatkowo, określono ich podobieństwa i różnice oraz możliwości i ograniczenia ich wykorzystania w badaniu organizacji uczących się. Określono tym samym zalety i wady prezentowanych modeli i narzędzi oraz oszacowano ich znaczenie w budowie organizacji uczącej się.
EN
The article is a review of a literature on the topic of models of learning organizations. It presents and widely discusses the selected models and corresponding diagnostic tools of learning organizations. Three models and diagnostic tools of learning organizations of which Marsick and Watkins; Pedler, Burgogne, Boydell and Garvin, Gino and Edmondson are the authors were elaborated. As a result of this review, a comparison and an evaluation of the three was achieved. In addition, the similarities and differences between the three models and their ability and limits of use in the research on the learning organizations were stated. Moreover, pros and cons of each presented model and tool were identified and model’s and tool’s significance in the process of building a learning organization.

Year

Pages

78 - 91

Physical description

Dates

published
2012-09-30

Contributors

  • Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

References

  • Bogdanienko, J. (2005). Zarys koncepcji, metod i problemów zarządzania, Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”.
  • Bogdanienko, J. (2010). Zmiana jako wyzwanie dla współczesnego menedżera. W: Bogdanienko, J. (red.), Organizacja i zarządzanie w zarysie (s. 203– 215). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
  • Chrostowski, A. (2012). Doradztwo naukowe (Action Research) jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy. W: Glinka, B. i M. Kostera (red.), Nowe kierunku w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania (s. 455–470). Warszawa: Wolteres Kluwer Polska.
  • Garvin, D.A., Edmondson, A.C. i F. Gino (2008). Is Yours a Learning Organization? Harvard Business Review, March: 1–11.
  • Garvin, D.A. (2006). Budowanie organizacji uczącej się. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Jednoralska, A. (2012). Budowa i diagnoza organizacji uczących się. W: B. Glinka i M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania (s. 471–487). Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Levinthal, D.A. i March, H.G (1993). The Myopia of Learning, Strategic Management Journal, 14: 95–112, http://dx.doi.org/10.1002/smj.4250141009.
  • Marsick V.J. i Watkins, K.E. (1993). Sculpting the Learning Organization: Lessons in the Art and Science of Systematic Change. San Francisco: Jossey- Bass Publishers.
  • Marsick, V.J. i Watkins, K.E. (2003). Demonstrating the Value of an Organization’s Learning Culture: The Dimensions of the Learning Organization Questionnaire. Advances in Developing Human Resources, 5(2): 132–151, http://dx.doi.org/10.1177/1523422303005002002.
  • Mayo, A. i Lank, E. (1994). The Power of Learning: A Guide to Gaining Competitive Advantage. London: IPD House.
  • Moilanen, R. (2001). Diagnostic tools for learning organizations. The Learning Organization, 8(1): 6–20, http://dx.doi.org/10.1108/09696470110366507.
  • Pearn, M., Roderick, C. i Mulrooney, C. (1995). Learning Organizations in Practice, Maidenhead: McGraw-Hill.
  • Pedler, M., Boydell, T. i Burgoyne, J. (1998). The Learning Company: a Strategy for sustainable Development. London: McGraw-Hill.
  • Redding, J.C i Catalanello, R.F. (1997). Learning Organization Capability Assessment, Survey Questionnaire, Sample Items. Antioch: Institute for Strategic Learning.
  • Senge, P.M. (2006). Piąta dyscyplina, Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków: Wolters Kluwer Polska.
  • Senge, P.M., Kleiner, A., Roberts, Ch., Ross, R.B. i Smith, B.J. (2008). Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Kraków: Wolters Kluwer Polska.
  • Tannenbaum, S. (1997). Enhancing continuous learning: diagnostic findings from multiple companies. Human Resource Management, 36(4):
  • 437–452, http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1099-050X(199724)36:4<437::AID-HRM7>3.3.CO;2-4.
  • Tsang, E.W. (1997). Organizational Learning and the Learning Organization: A Dichotomy Between Descriptive and Prescriptive Research. Human Relations, 50(1): 73–89, http://dx.doi.org/10.1177/001872679705000104.
  • Watkins, K.E. i Marsick, V.J. (1996). Introducing the Learning Organization. W: Watkins, K.E. i Marsick, V.J. (red.), In action: Creating the Learning
  • Organization (s. 3–13). Virginia: American Society for Training and Development.
  • Watkins, K.E. i Marsick, V.J. (red.) (1996). In action: Creating the Learning Organization. Virginia: American Society for Training and Development.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1733-9758

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-68c32549-fe06-43c5-bcf6-b16489d6a18b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.