Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 61 | 9: Teologia Fundamentalna i Religiologia | 127-150

Article title

Jezus jako „Sługa Boga” i „Mesjasz” w Koranie i w muzułmańskich interpretacjach

Title variants

EN
Jesus as `the Servant of Allah' and `the Messiah'in the Quran and Muslim Interpretations

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Regarding the theological titles of Jesus, the Quran contained basic knowledge about Him, about His dignity, peculiarity and mission. Muslim commentators took up the development of His Quranic image and created numerous interpretations of the terms used for Jesus. In this article two Quranic titles of Jesus, `The Servant of God' and `The Messiah' are discussed. The first title expresses the common feature of all Muslims and eventually refers to all humans. The title also exhibits the humanity of Jesus and His membership to the human kind. Thereby His divine filiation is excluded. The second title distinguishes Jesus from other people and prophets, because only He is named like this in the Quran and He constitutes the bridge by which Christians are attracted to the proclaimed message even if one refuses Him being of God's dignity. Both titles give Him Muslim identity and delineate Him as a man connected to God with a bond of service and sacrifice. Howe­ver, as both of them reject Jesus being Son of God, they deny what constitu­tes the focal point of Christian faith. Their Christian theological meaning is replaced by a theocentric Muslim view, as the interpretation does not refer to the Gospel, but to the Quran. Henceforth, it is not appropriate to translate the Quranic title al-masî? to `The Christ', but to leave it in the simplified notation al-masih or as `The Messiah'. Similarly `abd Allâh by no means should be translated to `The Servant of Yahweh', but remain in a simplified form abd-Allah or `The Servant of God' or `The Servant of Allah'.
W tytułach teologicznych Jezusa zawarł Koran podstawową naukę o Nim, o Jego godności, wyjątkowości i misji. Rozwinięciem Jego koranicznego obrazu zajęli się komentatorzy muzułmańscy, którzy sformułowali liczne interpretacje określeń Jezusa. W niniejszym artykule omówione zostały dwa koraniczne tytuły Jezusa: „sługa Boga” i „mesjasz”. Pierwszy tytuł wyraża wspólną cechę wszystkich muzułmanów i odnosi się do wszystkich ludzi oraz eksponuje czło­wieczeństwo Jezusa i Jego przynależność do rodzaju ludzkiego. Tym samym wykluczone zostaje Jego Synostwo Boże. Drugi tytuł wyróżnia Jezusa na tle innych ludzi i proroków, gdyż tylko On został tak na­zwany w Koranie i stanowi „pomost” do pozyskania chrześcijan dla głoszonego orędzia, nawet jeśli odmawia Mu się godności boskiej. Oba tytuły nadają Mu muzuł­mańską tożsamość i ukazują Go jako człowieka złączonego z Bogiem więzią służby i poświęcenia. Zaprzeczają one jednak temu, co stanowi sedno wiary chrześcijańskiej. Oba negują Jezusowe Synostwo Boże. Ich teologicznochrześcijański sens został zamieniony na teocentryczno-muzułmański. Ich wykładnią stała się nie Ewangelia, lecz Koran. Dlatego jest rzeczą słuszną, by nie tłumaczyć koranicznego tytułu al-masîh. na „Chrystus” lecz pozostawić go w uproszczonym zapisie al-masih lub jako „mesjasz”. Po­dobnie `abd Allâh nie powinien być w żadnym wypadku tłumaczony na „sługa Jahwe”, lecz pozostać w uproszczonej formie abd-Allah lub jako „sługa Boga” vel „sługa Allaha”.

Contributors

  • Wydział Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

References

  • Abd-el-Jalil J.M.: Maria im Islam. Übers. M. i H. Junker. Werl 1954.
  • Ahrens K.: Christliches im Qoran. Eine Nachlese. „Zeitschrift der deutschen morgenländischen Gesellschaft” 84:1930 s. 15-68, 148-190.
  • Akin N.: Untersuchungen zur Rezeption des Bildes von Maria und Jesus in den frühislamischen Geschichtsüberlieferungen. Edingen–Neckarhausen 2002.
  • Anawati G.C.: Die Botschaft des Korans und die biblische Offenbarung. W: Jesus Christus und die Religionen. Hrsg. A. Paus. Graz 1980 s. 109-159.
  • Andrae T.: Islamische Mystik. Übers. H. Kanus-Credé. Stuttgart 19802.
  • Antes P.: Jesus zur Einführung. Hamburg 1998.
  • Bauschke M.: Jesus im Koran. Köln 2001.
  • Bauschke M. Jesus im Koran. „Die Fontäne” 4:2002 nr 15 s. 18-23.
  • Busse H.: Monotheismus und islamische Christologie in der Bauinschrift des Felsendoms in Jerusalem. „Theologische Quartalschrift” 161:1981 s. 168-178.
  • Busse H., Déclais J.L.: Die bedeutenden biblischen Figuren im Koran: Abraham, Mose, Jesus, Maria, Ijob. „Welt und Umwelt der Bibel” 15:2000 H. 1 s. 51-59.
  • Bürkle H.: Jesus und Maria im Koran. W: Wege der Theologie an der Schwelle zum dritten Jahrtausend. Festschrift für Hans Waldenfels. Hrsg. G. Riße, H. Sonnemans, B. Thes. Paderborn 1996 s. 575-586.
  • Caner E.M., Caner E.F.: Das Islam – Handbuch. Antworten auf die wichtigsten Fragen aus christlicher Sicht. Wuppertal 2004.
  • Dziekan M.M.: Imam. W: Arabowie. Słownik Encyklopedyczny. Red. M.M. Dziekan. Warszawa 2001 s. 193.
  • Dziekan M.M.: Mahdi. W: Arabowie. Słownik Encyklopedyczny. Red. M.M. Dziekan. Warszawa 2001 s. 259.
  • Dziekan M.M.: Sufi. W: Arabowie. Słownik Encyklopedyczny. Red. M.M. Dziekan. Warszawa 2001 s. 329.
  • Dziekan M.M.: Sufizm. W: Arabowie. Słownik Encyklopedyczny. Red. M.M. Dziekan. Warszawa 2001 s. 329-330.
  • Erbel B.: al-Mahdî. W: Lexikon der Islamischen Welt. Hrsg. K. Kreiser, R. Wielandt. Stuttgart 19922 s. 171-172.
  • Ginaidi A.: Jesus Christus und Maria aus koranisch-islamischer Perspektive. Grundlagen eines interreligiösen Dialogs. Stuttgart 2002.
  • Gnilka J.: Bibel und Koran. Was sie verbindet, was sie trennt. Freiburg i. B. 2004.
  • Guardini R.: Der Herr. Betrachtungen über die Person und das Leben Jesu Christi. Würzburg 1964.
  • Hagemann L.: Propheten – Zeugen des Glaubens. Koranische und biblische Deutungen. Würzburg 19932.
  • Hagemann L., Pulsfort E.: Maria, die Mutter Jesu, in Bibel und Koran. Würzburg 1992.
  • Homerski J.: Jezus w nauce Koranu. „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 7:1964 nr 3 s. 15-23.
  • Höpfner W.: Jesus im Koran und im Neuen Testament. W: Muslime – unsere Nachbarn. Beiträge zum Gespräch über den Glauben. Hrsg. G. Jaspers. Frankfurt a. M. 19803 s. 31-39.
  • Imbach J.: Wem gehört Jesus? Seine Bedeutung für Juden, Christen und Moslems. München 1989.
  • Jacob X.: Nahe und doch ganz anders. Jesus im Koran. „Entschluss” 7-8:1993 s. 32-41.
  • Jesus und Maria im Qur'an. „Al-Fadschr” 90:1998 s. 5-7.
  • Khalidi T.: Der muslimische Jesus. Aussprüche Jesu in der arabischen Literatur. Übers. C. Krülls-Hepermann. Hamburg 2002.
  • Khoury A.Th.: Die Christologie des Korans. „Zeitschrift für Missionswissenschaft und Religionswissenschaft” 52:1968 s. 49-63.
  • Khoury A. Th.: Der Koran erschlossen und kommentiert von Adel Theodor Khoury. Düsseldorf 2005.
  • Khoury A.Th., Hagemann L.: Christentum und Christen im Denken zeitgenössischer Muslime. Altenberge 1986.
  • Küng H.: Der Islam. Geschichte, Gegenwart, Zukunft. München 2004.
  • Maszkowski R.: Obraz Jezusa w Koranie i wczesnej tradycji muzułmańskiej na podstawie literatury niemieckojęzycznej. Lublin 2009.
  • Nehls G.: Christen antworten Moslems. Neuhausen–Stuttgart 1982.
  • Nosowski J.: Teologia Koranu. Wykład systematyczny. Warszawa 1970.
  • Nurbakhsh J.: Jesus in den Augen der Sufis. Köln 1995.
  • Okur M. Z.: Koranmeditation. „Cibedo-Texte” 5:1991 s. 134-137.
  • Räisänen H.: Das koranische Jesusbild. Ein Beitrag zur Theologie des Korans. Helsinki 1971.
  • Riße G.: „Gott ist Christus, der Sohn der Maria”. Eine Studie zum Christusbild im Koran. Bonn 1989.
  • Rudolph W.: Die Abhängigkeit des Qorans von Judentum und Christentum. Stuttgart 1922.
  • Sakowicz E.: Dialog Kościoła z islamem według dokumentów soborowych iposoborowych (1963-1999). Warszawa 2000.
  • Schimmel A.: Jesus und Maria in der islamischen Mystik. München 1996.
  • Schirrmacher Chr.: Der Islam. Geschichte, Lehre, Unterschiede zum Christentum. Bd. 2. Neuhausen–Stuttgart 1994.
  • Tomczak R.: Tytuły chrystologiczne. W: Leksykon teologii fundamentalnej. Red. M. Rusecki i in. Kraków 2002 s. 1280-1287.
  • Tröger K.W.: Bibel und Koran. Was sie verbindet und unterscheidet. Mit einer Einführung in Mohammeds Wirken und in die Entstehung des Islam. Berlin 2004.
  • Wensinck A.J.: al-Masih. W: Handwörterbuch des Islam. Hrsg. A.J. Wensinck, J.H. Kramers. Leiden 19762 s. 464-465.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-694a3e56-b97b-4727-9e6f-b0bb49aaedab
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.