Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 2(10) | 177-198

Article title

Proces przystosowania materiałów dydaktycznych z języka polskiego jako obcego do zasad podejścia zadaniowego

Authors

Content

Title variants

EN
Process of Adapting Teaching Aids of Polish as a Foreign Language to the Rules of Task-Based Approach

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Reading CEFR texts that use the task¬ based approach to teaching/learning foreign languages enables teachers to develop a critical approach towards the teaching aids that they have at their disposal and the ways they can be used in didactic process. In order to be up¬ to¬ date and teach Polish as a foreign language according to the rules of task¬ based approach the teacher must prepare the teaching aids on his own. However, older textbooks must not nec-essarily be banned and rejected. They often contain interesting examples of exercises that can be used during language classes. The main topic of the article is to present several ways of adapting the traditional textbooks to teaching and learning through the task¬ based approach. The author of the article asserts that it is not the type of textbook that decides about the method of teaching; on the contrary, with a little effort the teacher can apply a task¬ based approach using ‘traditional’ materials.

Year

Issue

Pages

177-198

Physical description

Contributors

  • Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska

References

  • Beacco J.-C., 2004, Le DELF et le D ALF à l’heure européenne. Influence du Cadre (CECR) sur les programmes et les dispositifs d’évaluation, „Le français dans le monde”, nr 336.
  • Dakowska M., 2001, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Ellis R., 2003, Task¬ Based Language Learning and Teaching, Oxford: Oxford University Press.
  • Gołębniak B.D., red., 2002, Uczenie się metodą projektów, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Goullier F., 2005, Les outils du Conseil de l’Europe en classe de langue. Cadre européen commun et Portfolios, Paris: Éditions Didier.
  • Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków: Universitas.
  • Madeja A., Morcinek B., 2007, Polski mniej obcy. Podręcznik do nauki języka polskiego dla średnio zaawansowanych, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
  • Miodunka W., 2006, Cześć, jak się masz? Część II: Spotkajmy się w Europie, Kraków: Universitas.
  • Nunan D., 2004, Task¬ Based Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Puren C., 2006, La perspective actionnelle. Vers une nouvelle cohérence didactique, „Le français dans le monde”, nr 348.
  • (ESOKJ 2003), Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, przeł. Martyniuk W., Warszawa: Języki Obce w Szkole.
  • Włodarski Z., 1996, Psychologia uczenia się, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Willis J., 1996, A Framework for Task-Based Learning, London: Longman.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6a9c3ef8-91c2-4f7a-888b-539ef71996ae
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.