Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 42 | 4 | 198-204

Article title

The Significance Of Adolescent’s Value System In Creating Concept About Their Own Life

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This paper presents a study on the significance of adolescent’s value system in creating concept about their own life in the process of planning their own future. A hypothetical model of this concept is analysed, which identifies such main components as: preferred life style, life goals and plans, and decisions concerning their own future. This model acknowledges values as the main criterion in creating this concept as they form the base for defining a person’s preferred life style, their formulation of life goals and plans and the undertaking of important decisions concerning their future (Czerwińska-Jasiewicz, 2005). The propounded author’s own model of adolescents’ concepts about their own future has been based on the notion of J. Piaget (Inhelder, Piaget, 1970), concerning adolescents creating a “programme” of their own life, as a specific developmental task during adolescence. The statement that the “programme" of adolescents’ own lives is based on a given value scale on which certain ideals and goals can be placed above others seems particularly significant in this concept. The discussion presented herein is based on the above statement. The creation by me of the above model was further inspired by the theoretical concepts and the research programmes concerning the future orientation of adolescents, their goals and life plans and values (Nuttin, 1980; Niemczyński, 1980, 1988; Nurmi, 1991; Matusewicz, 1975; Mądrzycki, 1996; Zaleski, 1991; Trempała, 1996, 2000).

Year

Volume

42

Issue

4

Pages

198-204

Physical description

Contributors

  • Warsaw University, Faculty of Psychology, 00-183 Warsaw, ul. Stawki 5/7
  • Warsaw University, Faculty of Psychology, 00-183 Warsaw, ul. Stawki 5/7

References

  • Czerwińska-Jasiewicz, M. (1995).Self-knowledge of young people in the period of adolescence and their decisions concerning their own future.Polish Quarterly of Developmental Psychology, 2,1, p. 91-98.
  • Czerwińska-Jasiewicz, M. (1997).Decyzje młodzieży dotyczące własnej przeszłości (uwarunkowania psychospołeczne) [The decisions of adolescents concerning their own future (psychosocial determinants)].Warsaw: Oficyna Wydawnicza Wydziału Psychologii UW.
  • Czerwińska-Jasiewicz, M. (1995 a). The life goals of adolescents in the changing social situation in Poland.Studia Jagellonica Humani Cultus Progressus, 5,1 (15), p. 53-69.
  • Czerwińska-Jasiewicz, M. (2001 b).Orientacja przyszłościowa młodzieży [Future orientation of adolescents], Polskie Forum Psychologiczne, 1(6), 2, p. 183-192.
  • Czerwińska-Jasiewicz, M. (2005).Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia [The psyche development of adolescents and their concepts concerning their own life], Warsaw: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN
  • Czerwińska-Jasiewicz, M. (2007). Adolescent's concepts on their own lives - A new research model and synthesis proposal.Polish Psychological Bulletin, 38, 3, p. 149-155.
  • Czerwińska-Jasiewicz, M. (2011). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowaniu decyzji dotyczących własnej przyszłości [Supporting adolescents in the scope of self-cognizance, life planning and making decisions concerning their future]. In: Psychologia rozwoju Człowieka [Human developmental psychology]. J. Trempała (Ed.). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 407.-418.
  • Erikson, E. (1997).Dzieciństwo i społeczeństwo [Childhood and society].Poznań: Rebis.
  • Hejnicka-Bezwińska, T. (1991).Orientacje życiowe młodzieży [Life orientations of adolescents].Bydgoszcz. Wydawnictwa Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
  • Inhelder B., Piaget J. (1970).Od logiki dziecka do logiki młodzieży [From the logic of a child to the logic of a teenager].Warsaw: PWN
  • Jarymowicz M., Szustrowa T., (1980). Poczucie własnej tożsamości - źródła, funkcje regulacyjne [The sense of one's identity - sources, regulatory functions], In: J. Reykowski (Ed.),Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi [Personality and the social behaviour of people](p. 439-473). Warsaw: Książka i Wiedza.
  • Jawłowska, A. (1976).Style życia a wartości [Life styles vs. values].In: A. Siciński (Ed.),Style życia. Koncepcje, propozycje [Life styles. Concepts, proposals](p. 205-239). Warsaw: PWN
  • Katra G., (2008). Aktywność prospektywna młodzieży [Prospective activity of adolescents]. Warsaw, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  • Kozielecki, J. (1975).Psychologiczna teoria decyzji [Psychology of the theory of decisions].Warsaw: PWN
  • Kozielecki, J. (1976).Czynność podejmowania decyzji [The action of decision making].In:Psychologia [Psychology](Ed.) T. Tomaszewski. Warsaw: PWN
  • Kozielecki, J. (1992).Podejmowanie decyzji [Decision making].In:Psychologia ogólna [General Psychology](Ed.) T. Tomaszewski, Warsaw: PWN
  • Kozielecki, J. (1981).Psychologiczna teoria samowiedzy(The psychological theory of Self-Knowledge)
  • Liberska, H. (2004).Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania [The temporal perspectives of adolescents. Selected determinants].Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
  • Matusewicz, Cz. (1975).Psychologia wartości [Psychology of values].Warsaw: PWN.
  • Mądrzycki, T. (1996).Osobowość jako system tworzący i realizujący plany [Personality as a system for creating and fulfilling plans].Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Miller, G. A., Galanter, E., Pribram, K. H. (1980).Plany i struktura zachowania [The plans and structure of behaviour].Warsaw: PWN.
  • Niemczyński, A. (2000).Szansa na powrót ideałów do rozwoju poznawczego [The chance for the return of ideals to cognitive development].Psychologia Rozwojowa, 5,1-2, p. 11-25.
  • Niemczyński, A. (1988).Procesy rozwojowe człowieka w pełnym cyklu życia indywidualnego [Human developmental processes in the full life course of an individual].In: M. Tyszkowa (Ed.),Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia [The psyche development of a person during their life course](p. 223-233). Warsaw: PWN
  • Niemczyński, A. (1980). Modele indywidualnego rozwoju człowieka [Models of the individual development of a person]. Cracow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Nurmi, J. E. (1991).How do adolescents see their future? A review of the development of the future orientation and planning.Developmental Review, 11, p. 1-59.
  • Nurmi, J. E. (2002).Navigating through adolescence: European perspective.New York: Routledge-Falmer.
  • Nuttin, J. (1980).Motivation et perspective d'avenir.Louvain: Press Universitaires.
  • Obuchowska, I. (2000).Adolescencja [Adolescence].In: B. Harwas -Napierała, Trempała, J. (Ed.),Psychologia Rozwoju Człowieka [Human Developmental Psychology](vol. 2, p. 163-201). Warsaw: PWN
  • Peterson, Ch., Seligman, M. E. P. (2004) (Eds.). Character strength and virtues. A handbook and classification. Washington, D. C.: American Psychological Association and Oxford University Press, INC.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. London, The Free Press.
  • Siciński, A. (Ed.) (1976).Style życia. Koncepcje, propozycje [Life styles. Concepts, proposals].Warsaw: PWN
  • Trempała, J. (2000).Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana [Models of psychic development. Time and change].Bydgoszcz. Wydawnictwo Naukowe Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego
  • Trempała, J., Malmberg, L. -E. (Ed.)(1996). Dorosłość w oczekiwaniach młodzieży polskiej i fińskiej [Adulthood in the expectations of Polish and Finnish adolescents].Forum Psychologiczne, 1, p. 59-70.
  • Trempała, J., Malmberg, L.-E. (1998). The anticipated transition to adulthood: Effects of culture and individual experience on Polish and Finnish adolescents' future orientation.The Journal of Psychology, 132(3), 255-266.
  • Trempała, J., Malmberg, L. -E. (Ed.)(2002).Future orientation of adolescents: Theory and research.Frankfurt, New York, Oxford, Wien: Peter Lang Publishers.
  • Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka [Human developmental psychology] (Ed.). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Walesa, Cz. (1988a).Podejmowanie ryzyka przez dzieci i młodzież [Risk taking by children and adolescents].Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Walesa, Cz. (1988 b). Psychologiczna analiza decyzji życiowo doniosłych - empiryczne badania wybranych grup młodzieży [Psychological analysis of important life decisions - empirical research of selected adolescent groups]. In: Biela, A., Uchnast, Z., Witkowski, T. (Ed.).Psychology lectures atKUL in the 1985/86 academic year. Lublin, KUL
  • Zaleski, Z. (1991).Psychologia zachowań celowych [Psychology of purposeful behaviour].Warsaw: PWN
  • Zaleski, Z. (1994).Psychology of future orientation. Lublin:Towarzystwo Naukowe KUL.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6af7f46c-35e1-440d-a8f0-e18fe44c58b4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.