Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 59/119 z. 3 | 81-94

Article title

Psychoanaliza w kinie weimarskim

Authors

Content

Title variants

EN
Psychoanalysis in Weimar Cinema

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Film and psychoanalysis were born almost simultaneously in the last decade of the nineteenth century. However, the first significant entrance of psychoanalysis into the cinema took place in the Weimar Republic. The climax of this German cinema’s interest in psychoanalysis was the Ufa project to make Kulturfilm (i.e. — an educational film) Geheimnisse einer Seele (1926). Its task — fulfilled in an artistically excellent way — was to popularize to the mass audience the basic principles of psychoanalysis and methods of its therapy. Despite Freud’s refusal to participate in the project, two of his very close disciples, Karl Abraham and Hanns Sachs, were scientific consultants of filmmakers throughout the making of the film.

Year

Volume

Pages

81-94

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author
  • Zakład Historii i Teorii Filmu Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego

References

  • Bordwell David (1985), Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison.
  • Canetti Elias (1996), Masa i władza, przeł. E. Borg, M. Przybyłowska, Czytelnik, Warszawa.
  • Dondzik Michał (2012), Między awangardą formy a dydaktyzmem treści: Georga Wilhelma Pabsta Tajemnice duszy (1926) [w:] II Konstelacja Szczecin. Dita Parlo i kino buntowników: Anarchiści, rewolucjoniści i pacyfiści w kinie i o kinie. Przykład francuski i niemiecki 1918−1945, red. J. A. Kościelna, R. Skrycki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Szczecińskiego — Archiwum Państwowe w Szczecinie, Szczecin.
  • Freud Sigmund (1975a), Poza zasadą przyjemności [w:] tegoż, Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, PWN, Warszawa.
  • Freud Sigmund (1975b), Psychologia zbiorowości i analiza ego [w:] tegoż, Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, PWN, Warszawa.
  • Freud Sigmund (1991), Żałoba i melancholia, przeł. B. Kocowska [w:] Kazimierz Pospiszyl, Zygmunt Freud — człowiek i dzieło, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków.
  • Freud Sigmund (1997), Niesamowite, przeł. R. Reszke [w:] tegoż, Dzieła, tom III: Pisma psychologiczne, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  • Friedberg Anne (1990), An „Unheimlich” Maneuver between Psychoanalysis and the Cinema: „Secrets of a Soul” (1926) [w:] The Films of G. W. Pabst: An Extraterritorial Cinema, ed. E. Rentschler, Rutgers UP, New Brunswick–London.
  • Fritz Lang. Leben und Werk. Bilder und Dokumente (2001), red. R. Aurich, W. Jacobsen, C. Schnauber, Filmmuseum Berlin — Deutsche Kinemathek und jovis Verlag, Berlin.
  • Fromm Erich (1978), Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa.
  • Gunning Tom (2000), The Films of Fritz Lang: Allegories of Vision and Modernity, BFI Publishing, London.
  • Hoffmann E. T. A. (1959a), Magnetyzer. Zdarzenie z życia rodzinnego, przeł. J. Ficowski [w:] tegoż, Dzieła wybrane: Opowieści fantastyczne, Czytelnik, Warszawa.
  • Hoffmann E. T. A. (1959b), Piaskun, przeł. F. Faleński [w:] tegoż, Dzieła wybrane: Opowieści fantastyczne, Czytelnik, Warszawa.
  • Kracauer Siegfried (2009), Od Caligariego do Hitlera: Z psychologii filmu niemieckiego, przeł. W. Wertenstein, E. Skrzywanowa, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  • Owidiusz (1995), Przemiany, przeł. B. Kiciński, Unia Wydawnicza „Verum”, Warszawa.
  • Widdig Bernd (2001), Culture and Inflation in Weimar Germany, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London.
  • Wood Bret (1996), Film Notes, materiały informacyjne na płycie DVD „G. W. Pabst’s Secrets of a Soul”, Kino on Video.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0084-4446

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6b0d7b46-6df7-4caf-8bc6-69885997bb62
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.