Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2008 | 1 | 93-101

Article title

Epistemologiczny poziom rozumienia tekstu narracyjnego

Content

Title variants

EN
Epistemological level of understanding narrative test

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł koncentruje się na dwóch zagadnieniach. Po pierwsze na ukazaniu metodologicznego pluralizmu nauk społeczno-humanistycznych, jako tych, które przyczyniają się do wyjaśniania i rozumienia rzeczywistości społecznej, którą człowiek tworzy i przekształca w toku własnych doświadczeń biograficznych. Tak rozumiana integracja wyjaśnienia i rozumienia, w oparciu o propozycję Ricoeur’a wpisuje się proces nazwany interpretacją tekstu narracyjnego. Po drugie na ukazaniu warsztatu pracy z tekstem narracyjnym, przez odwołanie się do faz (etapów) rozumienia tekstu w oparciu o doświadczenia autorki.

Keywords

Year

Issue

1

Pages

93-101

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszcz

References

  • Ablewicz K. (1994). Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków: UJ.
  • Bruner J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
  • Buksiński T. (1988). Zasady i metody interpretacji tekstów. Studia Filozoficzne, 12, s. 27-34.
  • Buksiński T. (2001). Doświadczenie w naukach społecznych. W: T. Buksiński (red.) Doświadczenie (s. 63-97). Poznań: UAM.
  • Hołówka T. (1986). Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku. Warszawa: PIW.
  • Kruk J. (1998). Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu. Kraków: Impuls.
  • Krüger H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: GWP.
  • Niżnik J. (1991). „Potoczność” jako kategoria teoretyczna. W: A. Jawłowska (red.) Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne (s. 159-165). Warszawa: IK. IFiS PAN.
  • Perkowska H. (1995). Antynomie świadomości. Eseje Filozoficzne. Kraków: „Nowa Krytyka”.
  • Ricoeur P. (1975). Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. Warszawa: PAX.
  • Ricoeur P. (1986). Interpretacja a refleksja: Konflikt hermeneutyczny. Studia Filozoficzne, 9, 137-161.
  • Ricoeur P. (1989). Język, tekst, interpretacja. Warszawa: PIW.
  • Ricoeur P. (1992). Filozofia osoby. Kraków: PAT.
  • Schutz A. (1984). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: E. Mokrzycki (red.) Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (s. 137-145). Warszawa: PIW.
  • Siemek M. (1982). Filozofia, dialektyka, rzeczywistość. Warszawa: PIW.
  • Szczepański J. (1987). Rozmowy z dniem wczorajszym. Warszawa: „Prasa-Książka- Ruch”.
  • Szkudlarek T. (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. Socjologia wychowania, 12, s. 167-199.
  • Trzebiński J. (2002). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. W: J. Trzebiński (red.) Narracja jako sposób rozumienia świata (s.17-42). Gdańsk: GWP.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6b99b938-16ac-4b5a-9857-3d0e71760671
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.