Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 7 | 1 | 131-145

Article title

Filozoficzny protest Heideggera wobec współczesnej nauki i techniki

Authors

Title variants

EN
Heidegger’s Philosophical Protest against Contemporary Science and Technique

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule poruszam problem sprzeciwu Heideggera wobec współczesnej nauki i techniki. Heidegger uznaje je za źródło upadku metafizyki oraz kryzysu filozofii. Już w swych pierwszych pracach próbuje zmierzyć się z tradycją metafizyczną i przedstawia doświadczenie i myślenie w oparciu o założenia fenomenologii Husserla, filozofii życia, a także hermeneutyki Diltheya. Heidegger odchodzi od historycznego ujęcia dziejów człowieka i pokazuje je w nowym świetle. Mimo że myślenie Heideggera o tradycji metafizycznej uległo ewolucji, to jednak przewodnim problemem jest u niego kwestia prawdy, która konstytuuje się w myśleniu. Jak twierdzi Heidegger, „nauka nie myśli”. Nie odrzuca on jednak nauki i techniki, ale koncentruje się na myśleniu źródłowym, którym ani nauka, ani technika się nie zajmują. We współczesnej debacie na temat humanistyki cyfrowej stanowisko Heideggera jest bardzo interesujące, ponieważ pozwala nabrać dystansu do technicznego ujęcia humanistyki i pokazuje konieczność zwrócenia się ku myśleniu źródłowemu, które leży u podstawy każdego myślenia, także humanistycznego.
EN
In my article I present the problem of Heidegger’s objection against contemporary science and technology. In his opinion it is a source of fall of metaphysics and philosophy’s crisis. In his first works Heidegger undertakes the problem of metaphysical tradition and presents experience and thinking based on Husserl’s phenomenology and philosophy of life and hermeneutics in Dilthey. Heidegger goes away from historical depiction of human history and presents it in new light. Despite Heidegger’s thinking about metaphysical tradition has evaluated, his main problem still remains the truth, which constitutes in thinking. Heidegger says “science doesn’t think.” But he doesn’t reject the science and technology and focuses on source thinking, which isn’t in their area of interests. In contemporary debate about digital humanistic Heidegger’s attitude is very interesting because it lets to take distance to technical depiction of humanistic and shows necessity of turning to source thinking, which is a base for any thinking, also humanistic.

Year

Volume

7

Issue

1

Pages

131-145

Physical description

Contributors

author
  • Katedra Filozofii Europejskiej w Instytucie Europeistyki na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ

References

  • Heidegger Martin: Co zwie się myśleniem? Przeł. Janusz Mizera. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000
  • Heidegger Martin: Grundprobleme der Phänomenologie. GA 58. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann 1993.
  • Heidegger Martin: Ku rzeczy myślenia. Przeł. Krzysztof Michalski. Warszawa: Fundacja Aletheia 1999.
  • Heidegger Martin: Wprowadzenie do metafizyki. Przeł. Robert Marszałek. Warszawa: Wydawnictwo KR 2000.
  • Heidegger Martin: Znaki drogi. Przeł. Seweryn Blandzi i in. Warszawa: Spacja 1999.
  • Heidegger Martin: Zur Bestimmung der Philosophie. GA 56/57. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann 1987.
  • Heidegger Martin: Czas światooobrazu. W: Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. Przeł. Krzysztof Michalski. Warszawa: Czytelnik 1977.
  • Heidegger Martin: Pytanie o technikę. W: Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. Przeł. Krzysztof Michalski. Warszawa: Czytelnik 1977.
  • Lévinas Emmanuel: Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Przeł. Małgorzata Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1998.
  • Tischner Józef: Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak 1993.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6d8376c7-91b7-45d3-97de-74173a6e8140
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.