Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 6 | 3 | 202-208

Article title

Neurodydaktyczne aspekty procesu rozwiązywania testowego zadania matematycznego na podstawie badań eyetrackingowych

Content

Title variants

EN
Neurodidactic Aspects of the Process of Solving a Mathematical Test Task Based on the Eye-Tracking Research

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Contemporarily the necessity of regarding the knowledge of brain structure and functions in the didactic processes is more and more frequently discussed. Neurodidactics, as a cross-disciplinary science is engaged in the learning and education process which is based on the results of research on brain functioning. One of the non-invasive methods that can provide us with knowledge on brain functioning is the research carried out with an eye-tracker, a device used for tracing eyeball movements of a tested person. This paper will present a part of the research in which the eye-tracking technology has been used. The aim of the presented research was an attempt to analyse the depth of information processing by a pupil during solving a mathematical test task. The research results point to certain characteristic pupils’ behaviour while making decision concerning the choice of an answer marked by them.

Year

Volume

6

Issue

3

Pages

202-208

Physical description

Dates

published
2015

References

  • Młodkowski J. (2008): Aktywność wizualna człowieka, Warszawa.
  • Petlák E., Zajcová J. (2010): Rola mózgu w uczeniu się, Kraków.
  • Rosiek R., Sajka M. (2014): Reakcja źrenicy jako wskaźnik przetwarzania informacji podczas rozwiązywania zadań testowych z zakresu nauk ścisłych, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 5/2.
  • Rożek B. (2014): Wykorzystanie badań eye-trackingowych do analizy procesu rozwiązywania procesu rozwiązywania testowego zadania matematycznego jednokrotnego wyboru, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 5/2.
  • Sajka M., Rosiek R. (2014): Wiedza potoczna: pomoc czy przeszkoda? Eye-trackingowa analiza rozwiązań zadania z zakresu nauk przyrodniczych, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 5/2.
  • Spitzer M. (2007): Jak uczy się mózg, Warszawa.
  • Stolińska A., Andrzejewska M., Błasiak W., Godlewska M., Pęczkowski P., Rosiek R., Rożek B., Sajka M., Wcisło D. (2014): Analysis of Saccadic Eye Movements of Experts and Novices when Solving Text Tasks, [w:] Nodzyńska M., Cieśla P., Różowicz K. (red.), New Technologies in Science Education, Kraków.
  • Wcisło D., Błasiak W., Andrzejewska M., Godlewska M., Pęczkowski P., Rosiek R., Rożek B., Sajka M., Stolińska A. (2014): Różnice w rozwiązywaniu problemów fizycznych przez nowicjuszy i ekspertów, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 5/2.
  • Żylińska M. (2013): Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6ede1585-bd4b-4217-91fc-08f280966e95
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.