Zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne, niektóre rozstrzygnięcia Prezesa UKE są przedmiotem tzw. postępowania konsolidacyjnego. Prezes UKE musi przekazywać projekt niektórych rozstrzygnięć m.in. Komisji Europejskiej. Komisji przysługują w tym przypadku szerokie uprawnienia. Może ona nawet podjąć decyzję nakazującą organowi krajowemu wycofanie projektowanego środka regulacyjnego. W mojej opinii, takie rozwiązania oznaczają w praktyce przejmowanie przez Komisję kompetencji krajowych organów regulacyjnych. Podział kompetencji pomiędzy Komisję i krajowe organy regulacyjne jest dokonywany w oparciu o przesłankę wpływu środka na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi. Celem artykułu jest analiza tej przesłanki podziału kompetencji w kontekście ustaleń sądów polskich, orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C 3/14, a także najnowszej praktyki decyzyjnej Komisji dotyczącej interpretacji analogicznej przesłanki występującej w przepisach o pomocy publicznej.