Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 2(16) | 35-47

Article title

Big Data: nowe wyzwania a zmiana kultury organizacji

Authors

Content

Title variants

EN
Big Data: New Challenges and the Change of Organisational Culture

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono Big Data jako procedurę gromadzenia, przechowywania i wykorzystania w przedsięwzięciach biznesowych, szczególnie w sektorze rynku finansowego, rosnących w szybkim tempie zbiorów danych pochodzących z różnych miejsc zarówno z samej organizacji, jak i innych źródeł, m.in. z mediów społecznościowych. Ukazano korzyści, zagrożenia i ograniczenia związane z przetwarzaniem i rynkowym wykorzystaniem dużych wolumenów danych. W artykule skupiono się na wykazaniu, w kontekście nowych technologii i procedur Big Data, konieczności przebudowy kultury organizacji. Charakterystyki i analizy zawarte w artykule są próbą ukazania społecznych i organizacyjnych aspektów Big Data oraz propozycją modelu przekształceń kultury organizacyjnej uwzględniającego oddziaływanie tego typu zaawansowanych technologicznie procedur.
EN
The article presents Big Data as a procedure of gathering, storing and using in business enterprises (especially in the sector of financial markets) quickly growing sets of data, which come from various places within an organisation and from other sources, among other things from social media. The article treats with both the advantages and the threats and restrictions resulting from processing and marketing big data volumes. The author strives to prove the necessity of transforming the organisational culture in the context of new technologies and procedures of Big Data. The descriptions and analyses included in the article are an attempt to show social and organisational aspects of Big Data and a proposal of a model of transforming organisational culture in which the impact of technologically advanced procedures of that type are taken into consideration.

Contributors

author
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

References

  • Adams, J. (2013). Be Careful or Big Data Could Bury Your Bank. American Banker, January 24. Pobrano z: http://www.americanbanker.com/issues/178_17/be-careful-or-big-data-could-bury-your-bank-1056153-1.html.
  • Alspach, K. (2013). Big data center hack/reduce getting big buzz. Boston Business Journal, November 8. Pobrano z: http://www.bizjournals.com/boston.
  • Big Data (2016). Big Data. Pobrano z: http://www.gartner.com/it-glossary/big-data/.
  • Cameron, K.S., Quinn, R.E. (2003). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Czerska, M. (2003). Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera. Warszawa: Difin.
  • Gogia, S., Barnes, M., Evelson, B., Hopkins, B., Kisker, H., Yuhanna, N., Anderson, D., Malhotra, R. (2012). The Big Deal About Big Data for Customer Engagement. Forrester Research, June 1. Pobrano z: http://www.iab.fi/media/tutkimus-matskut/130822_forrester_the_big_deal_about_big_data.pdf.
  • Grantz, J., Reinsel, D. (2012). The Digital Universe in 2020: Big Data, Bigger Digital Shadows, and Biggest Growth in the Far East, EMC Corporation. Pobrano z: https://www.emc.com/collateral/analyst-reports/idc-digital-universe-united-states.pdf.
  • Hogan, M. (2013). Big Data of Your Own. Barron’s, August 17. Pobrano z: http://www.barrons.com/articles/big-data-of-your-own-1376711302.
  • IBM (2016). IBM big data and information management. Pobrano z: http:/ /www.-01.ibm.com/software/data/bigdata/.
  • Leboeuf, K. (2016). 2016 update: what happens in one Internet minute? Pobrano z: http://www.excelacom.com/resources/blog/2016-update-what-happens-in-one-internet-minute.
  • Mayer-Schonberger, V., Cukier, K. (2015). Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, prace i życie. Czarnów: Wydawnictwo MT Biznes.
  • Morgan, G. (1997). Obrazy organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Probst, L., Monfardini, E., Frideres, L., Clarke, S., Demetri, S., Schnabel, L., Kauffmann, A. (2013). Big Data Analytics & Decision Making. Case Study 8, Business Innovation Observatory. European Commission. Pobrano z: http://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/business-innovation-observatory_en.
  • PwC (2013). How the financial services industry can unlock the value in Big Data. Pobrano z: http://www.pwc.com/us/en/financial- services/publications/viewpoints/unlocking-big-data-value.html.
  • Schmarzo, B. (2013). Big Data: Understanding How Data Powers Big Business. New Jersey: Wiley.
  • Shawn, R. (2011). Big Data is Scaling BI and Analytics, Information Management. Pobrano z: http://www.information-management.com/issues/21_5/big-data-is-scaling-bi-and-analytics-10021093-1.html.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-72e1cee2-05af-4e66-97fb-9042fc12f863
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.