PL
Zachowania etyczne banków i zarządów są przedmiotem stałego zainteresowania środowisk naukowych i banków.1 Z falą napływu nowych technologii i ich ekspresowego wdrożenia, a zwłaszcza sztucznej inteligencji (AI) wzrosło znaczenie etyki biznesowej z perspektywy nieuświadamianych i już zidentyfikowanych zagrożeń. Celem artykułu jest wykazanie, że podejmowane próby uzyskania godnych zaufania technologii AI nie powodujących szkody dla jednostek, grup społecznych i podmiotów gospodarczych znajdują się w początkowej fazie i nie rokują ich szybkiego rozwiązania. Uznaje się za celowe zastosowanie w znacznie większym zakresie niż jest to dotychczas osiągnięć kultury ryzyka, czyli dokonanie integracji dorobku etyki biznesowej i kultury ryzyka.
EN
The ethical behavior of banks and management boards is of constant interest to the scientific community and banks. With the influx of new technologies and their rapid implementation, especially artificial intelligence (AI), the importance of business ethics from the perspective of unknown and already identified threats has increased. The aim of this article is to present that obtaining trustworthy AI technologies is in the initial phase. Safety usage of AI for individuals, social groups and economic entities can not be provided trough implementing quick solutions. It is recommended to implement of achievements of the risk culture, i.e. the integration of the achievements of business ethics and risk culture.