Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 17 | 184-300

Article title

Wyobraźnia i obraz jako czynniki konstytuujące warsztat twórczy przy kreacji wizualnej

Content

Title variants

EN
Imagination and Images as Factors Constituting Creative Workshop for the Creation of Visual

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Józefowski considers interdisciplinary studies of creative workshop as art form. He describes the structure of his original workshop and discusses the role of imagination and image. Józefowski considers workshop as an art form dating back to the premises of the avant-garde (Here the term ‘avant-garde’ is broadly used to denote innovative artistic activity) and contained in the current of its post-avant-garde manifestations. He analyses the demand for personalization of art, which causes the rejection of the rigor of work imposed by the artistic structure that is defined by technique. The essence of art becomes a functional relation between the main participants of aesthetic events—a creative artist, an on-looker, a subject matter, a relation consisting in art-experiencing. Their functions intertwine, creating an aesthetical field (cf. A. Berleant, Prze-myśleć estetykę, Kraków 2007). The concept of workshop refers to the idea of shaping reality through art, espoused in all currents and formations of the avant-garde. The postulate refers to two dimensions of experiencing the reality— external and internal. The shaping of external reality is achieved through the arrangement of the public space, introduction of new order of social space, defined by work/artistic process. The shaping of the inner reality encompasses the influence of the creative situation experienced by an individual on his/her mental makeup: views, emotions, values.

Keywords

Year

Volume

17

Pages

184-300

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

References

  • K. Polit, Sztuka awangardy w teoriach estetycznych, Lublin 2000).
  • K. Berger, Potęga smaku, Gdańsk 2000.
  • R. Ingarden, Przeżycie – dzieło – wartość, Kraków 1966; K. Berger, Potęga smaku, dz. cyt.). A. Berleant, Prze-myśleć estetykę. Niepokorne eseje o sztuce, Kraków 2007.
  • A. Berleant, Estetyka zaangażowana, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Estetycznego”, 3(1) / 2003, s. 1; http://www.iphils.uj.edu.pl; data dostępu: 01.11.2013
  • R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Warszawa 1978, s. 24.
  • T. Maruszewski, Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, Gdańsk 2001.
  • T. Maruszewski, Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańsk 2001.
  • M. Kowalska, Nowoczesno-ponowoczesne perypetie wyobraźni, [w:] Światłocienie wyobraźni, S. Wróbel (red.), Poznań – Kalisz 2008 s. 9–10.
  • W. Limont, Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń
  • 1996.
  • Lewandowski A., Boskie przekleństwo, szatańska łaska, [w:] S. Wróbel (red.), Światłocienie wyobraźni, UAM, Poznań – Kalisz 2008.
  • J.J. Wunenburger, Filozofia obrazów, Gdańsk 2011.
  • G. E. Debord, The society of the Spectacle, Berkeley – Los Angeles – London 1967; http://libcom.org/files/jappe%20-%20guy%20debord.pdf; dostęp: 01.12.2013
  • Baudrillard 2001, s. 70–73; W. Chyła, Szkice o kulturze audiowizualnej (w stulece ekranu w kulturze), Poznań 1998.
  • U. Eco, A Theory of Semiotics, Bloomington 1976, s. 7; I. Biederman, Recognition-by-Components: A Theory of Human Image Understanding, „Psychological Review, 31 (2) 1987, 115–
  • N. Pater-Ejgierd, Kultura wizualna a edukacja, Poznań 2010.
  • N. Pater-Ejgierd, Kultura wizualna a edukacja, Poznań 2010.
  • B. Pascal, Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1989.
  • G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010, s. 186.
  • C. Peirce, The Collected Papers of Charles Sanders Peirce, Cambridge 1961

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-78b2cf56-1fcd-4222-afd4-9e2325c48726
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.