Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 2/2017 (68), t.2 | 73-87

Article title

Personifikacja organizacji

Content

Title variants

EN
Impersonation of the Organization

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem artykułu jest przedyskutowanie problemu, w jakim stopniu często stosowana w literaturze z zakresu zarządzania metafora organizmowa ułatwia zrozumienie zasad funkcjonowania organizacji. W treści artykułu zostanie podjęta próba rozwinięcia niektórych aspektów takiego ujęcia na podstawie badań literaturowych. Zostaną porównane niektóre cechy i zachowania człowieka z zachowaniem charakteryzującym organizacje, w celu oceny, w jakim zakresie występuje podobieństwo, a więc czy analogia taka jest uzasadniona.
EN
The aim of this paper is to discuss the extent to which the organic metaphor, commonly used in management publications, allows you to better understand the functioning of the organization. The article attempts to develop some aspects of this approach based on literature studies. Some human characteristics and behaviors are compared with the behavior of organizations in order to assess the extent to which they are similar and thus whether such an analogy is justified.

Year

Pages

73-87

Physical description

Dates

online
2017-07-05

Contributors

  • Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu

References

  • Agor, W. (red.). (1998). Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać? Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Allen, R. (2003). Poznaj własną osobowość. Warszawa: Świat Książki.
  • Bakan, J. (2006). Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i władzą. Warszawa: Lepszy Świat.
  • Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: Scholar.
  • Barabasz, A. (2009). Psychopatologia organizacji. Współczesne Zarządzanie. Contemporary Management Quarterly, 8(2), s. 9–23.
  • Bartlett, C.A. i Ghoshal, S. (1995). Transnational Management: Text, Cases, and Readings in Cross-Border Management. Homewood: Irwin.
  • Bogdanienko, J. i Piotrowski, W. (red.). (2013). Zarządzanie – tradycja i nowoczesność. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Czerska, M. i Szpitter, A. (red.). (2010). Koncepcje zarządzania. Warszawa: C.H. Beck.
  • Gasparski, W. (2008). Dlaczego ludzie tak działają, jak działają oraz jak działać powinni. MBA, 1(91).
  • Hatch, M.J. (2002). Teoria organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kalin, K. i Muri, P. (1998). Kierować sobą i innymi. Psychologia dla kadry kierowniczej. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Kieżun, W. (2012). Psychopatologia transformacji. Warszawa: Poltext.
  • Kostera, M. (red.). (2007). Kultura organizacyjna – badanie etnograficzne polskich firm. Gdańsk: GWP.
  • Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Maryniarczyk, A. (1995). Filozoficzne „obrazy” człowieka a psychologia. Człowiek w kulturze, (6–7).
  • Morgan, G. (1997). Obrazy organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Morris, T. (2015). Filozofia dla bystrzaków. Gliwice: Helion.
  • Mrozowicz, K. (2011). Teoria zachowań organizacyjnych (na przykładzie niektórych aspektów roli społecznej ratownika GOPR). Organizacja i Kierowanie, (144), 67–85.
  • Perechuda, K. (red.). (2000). Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody. Warszawa: Placet.
  • Tomaszewski, T. (red.). (1978). Psychologia. Warszawa: PWN.
  • Tomaszewski, T. (1994). Ślady i wzorce. Warszawa, WSiP.
  • Wit, B. i Meyer, R. (2007). Synteza strategii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Zygan, M. (2013). Ekonomia behawioralna – wprowadzenie do problematyki. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, (32). Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1644-9584

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-798eefdc-70ff-4e42-8e03-0a0f23d2b34a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.