PL
Od początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia basen Morza Bałtyckiego stanowi obszar dynamicznie rozwijającej się współpracy, w której oprócz państw uczestniczą również jednostki samorządu terytorialnego oraz pozarządowe organizacje polityczne, gospodarcze i społeczne. Transformacja ustrojowa we wschodniej części Niemiec, Polsce, Litwie, Łotwie i Estonii stworzyła warunki wielopłaszczyznowej integracji ekonomicznej całego obszaru bałtyckiego. „Renesans dawnych, historycznie uwarunkowanych związków [...] umożliwia najefektywniejszy transfer ludzi i towarów, intensywną społeczną komunikację, silne oddziaływanie na politykę [...] we wspólnym interesie wszystkich żyjących tu i pracujących społeczeństw”. O ile jednak współpraca bałtycka znajduje się w centrum zainteresowania państw leżących w północnej części Morza Bałtyckiego, o tyle z punktu widzenia Niemiec, Polski i Rosji stanowi ona zaledwie jeden z wielu kierunków polityki zagranicznej. Równocześnie skala przedsięwzięć podejmowanych na obszarze całego Bałtyku najczęściej przekracza możliwości instytucjonalne i finansowe jednostek administracji publicznej i podmiotów prywatnych szczebla lokalnego. W konsekwencji najbardziej aktywnymi uczestnikami inicjatyw transbałtyckich są regionalne samorządy i organizacje pozarządowe funkcjonujące w obszarach bezpośrednio przylegających do Morza Bałtyckiego. Przykładem takiego współdziałania w sektorze rolnym jest kooperacja Zachodniopomorskiej Izby Rolniczej (ZIR) oraz Federacji Rolników Szwedzkich (LRF) w Skanii.