Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 2 | 51-66

Article title

Uwarunkowania europejskie oraz potrzeby edukacyjne i kwalifikacyjne w obszarze renowacji budynków

Selected contents from this journal

Title variants

EN
European conditions and education and qualification needs in the area of building renovation

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Potrzeby edukacyjne i kwalifikacyjne w obszarze umiejętności wymaganych przy termomodernizacji budynków zidentyfikowano w ramach badań przeprowadzonych w projekcie BUILD UP Skills II Poland, dofinansowanym przez Komisję Europejską w ramach programu LIFE-2021-CET-BUILSKILLS. Celem badań było dostarczenie danych do zmodernizowania pochodzącej z 2013 r. Krajowej Mapy Drogowej rozwoju umiejętności i kwalifikacji w obszarze energooszczędności i renowacji budynków. Posłużono się metodyką obejmującą analizę dokumentów i innych danych zastanych, badanie ankietowe potrzeb edukacyjnych i kwalifikacyjnych, badanie delfickie luk kompetencyjnych w perspektywie 2030 r. oraz indywidualne wywiady ukierunkowane na bariery w zdobywaniu umiejętności związanych z renowacją i termomodernizacją budynków. Stwierdzono, że istnieje potrzeba dokonania przeglądu treści kształcenia i efektów uczenia się w kilkudziesięciu podstawach programowych kształcenia w zawodach z różnych branż, wskazano treści i efekty uczenia się konieczne do uaktualnienia, wymieniono obszary umiejętności warunkujące skuteczną realizację Długoterminowej Strategii Renowacji Budynków, luki kompetencyjne w perspektywie 2030 r. oraz bariery edukacyjne i kwalifikacyjne, które powinny być minimalizowane w zaleceniach zaktualizowanej Krajowej Mapy Drogowej.
EN
Education and qualification needs in the area of skills required for thermal modernization of buildings were identified as part of research conducted in the BUILD UP Skills II Poland project, co-financed by the European Commission under the LIFE-2021- CET-BUILSKILLS program. The aim of the research was to provide data to modernize the 2013 National Road Map for the development of skills and qualifications in the area of energy efficiency and renovation of buildings. The methodology used included the analysis of documents and other existing data, a survey of educational and qualification needs, a Delphi study of competence gaps in the 2030 perspective, and individual interviews focused on barriers in acquiring skills related to the renovation and thermal modernization of buildings. It was concluded that there is a need to review the educational content and learning outcomes of dozens of core curricula for vocational education in various trades, identified the content and learning outcomes that need to be updated, listed the skill areas that determine the successful implementation of the Long-term Strategy for Building Renovation, the skills gaps in the 2030 perspective and the educational and qualification barriers that should be minimised in the recommendations of the updated National Road Map.

Year

Issue

2

Pages

51-66

Physical description

Dates

printed
2024-06-20

References

  • Woźniak, I., Symela, K., Sitek, J., Ślusarczyk, M. (2023). Wyniki analizy krajowego status quo potrzeb edukacyjnych i kwalifikacyjnych sektora budowlanego w obszarze renowacji i energooszczędności. Raport projektu BUILD UP Skills II Poland. Radom: Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7bb3a5dc-c746-40c5-98e9-f0a8a97ab908
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.