Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 51 | 4(206) | 467-482

Article title

Czy nauka milczy o sensach i wartościach? Przypadek polskich przyrodników

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Can science produce meanings and values? The case of the Polish natural scientists

Year

Volume

51

Issue

Pages

467-482

Physical description

Dates

published
2016-01

Contributors

  • Instytut Filozofi i i Socjologii, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

References

  • Berger P. (1997), Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, tłum. W. Kurdziel, Kraków: Nomos.
  • Berger P., Luckmann Th. (1995), Modernity, Pluralism and the Crisis of Meaning: The Orientation of Modern Man, Gütersloh: Bertelsmann Foundation Publishers.
  • Gadamer H.-G. (1992), Dziedzictwo Europy, tłum. A. Przyłębski, Warszawa: Wyd. Spacja.
  • Geertz C. (1992), Religia jako system kulturowy, [w:] E. Mokrzycki (red.), Racjonalność i styl myślenia, tłum. M. Grabowska, Warszawa: IFiS PAN, s. 498–554.
  • Gellner E. (1997), Postmodernizm, rozum i religia, tłum. M. Kowalczuk, Warszawa: PIW.
  • Gould S. J. (1999), Rocks of Ages: Science and Religion in the Fullness of Life, New York: Ballantine Books.
  • Habermas J. (2002), Wierzyć i wiedzieć, „Znak”, 568 (XI), s. 8–21.
  • Hanegraaff W. (1999), New Age Spiritualities as Secular Religion, „Social Compass”, 46 (2).
  • Heller M. (1996), Naukowy obraz świata a zadanie teologa, [w:] M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek (red.), Obrazy świata w teologii i naukach, Tarnów: Biblos, s. 13–27.
  • Heller M. (2012), Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje, Kraków: Znak.
  • Husserl E. (1976), Kryzys nauki europejskiej a transcendentalna fenomenologia, „Studia Filozoficzne”, 9 (130), s. 93-121.
  • Kotarbiński T. (1957), O urabianiu poglądu na świat, [w:] tenże, Wybór pism, Warszawa, t. 1, s. 676–679.
  • Libiszowska-Żółtkowska M. (2000), Wiara uczonych, Kraków: Nomos.
  • Mannheim K. (1952), Essays on the Sociology of Knowledge, London.
  • Mariański J. (1998), Między nadzieją i zwątpieniem. Sens życia w świadomości młodzieży szkolnej, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  • Marton F. (1981), Phenomenography – Describing conceptions of the world around us, „Instructional Science”, 10, s. 177–200.
  • Merton R. (1973), The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations, Chicago: University of Chicago Press.
  • Merton R. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Rogińska M. (2015), Relacje nauki i religii: strategie światopoglądowe polskich przyrodników, „Studia Religiologica”, 48(1), s. 83–99.
  • Stróżewski W. (1994), Istnienie i sens, Kraków: Znak.
  • Stewart-Williams S. (2014), Darwin, Bóg i sens życia. Dlaczego teoria ewolucji zmienia wszystko, co (myśleliśmy, że) wiemy, tłum. P. J. Szwajcer, Warszawa: CiS.
  • Taylor Ch. (2007), A Secular Age, Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Tyrała R. (2014), Bez Boga na co dzień. Socjologia ateizmu i niewiary, Kraków: Nomos.
  • Weber M. (1985), „Obiektywność” poznania w naukach społecznych, tłum. M. Skwieciński, [w:] Problemy socjologii wiedzy, Warszawa: Książka i Wiedza, s. 45–100.
  • Woleński J. (2015), Nauka i światopogląd, portal „Racjonalista” [dostęp online: 2015.03.12: http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4961/q,Nauka.i.swiatopoglad].
  • Życiński J. (2003), Wiara wątpiących, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7d7951ca-bbc3-426a-abdf-eb359842ec2b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.