Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 4 | 29-40

Article title

Jestem matką smoków”: Edukacyjny potencjał Sagipieśń lodu i ognia George’a R.R. Martina oraz serialu Gra o tron

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
“I am the mother of dragons”: The educational potential of the song of Ice and fire saga George R.R. Martin and the series Game of thrones

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Wśród licznych funkcji kultury popularnej, funkcja edukacyjna stanowi ogromny potencjał do wykorzystania w różnych kontekstach kształcenia i wychowania. Atrakcyjność seriali, takich jak na przykład Gra o tron (na podstawie sagi G.R.R. Martina Pieśń lodu i ognia), nie wynika jedynie z ich skutecznej reklamy, ale ze sposobu, w jaki opowiadają o świecie. W centrum tych opowieści znajdują się interesujący bohaterowie oraz ich skomplikowane motywy działania i osobowości. Percepcji tych opowieści towarzyszy przyjemność odbiorcy, co wpływa na procesy poznawcze – uwagę, pamięć, motywację do uczenia się. Opowieści kultury popularnej mogą być dla pedagoga niewyczerpanym źródłem inspiracji i pomysłów. Jeśli istotą edukacji jest poszerzanie pola semantycznego uczniów, dzieła kultury popularnej są dobrym narzędziem, które umożliwia realizację tego zamiaru. Celem rozważań zawartych w artykule jest odpowiedź na pytanie: „W jakim zakresie dzieła kultury popularnej mogą być wykorzystane jako przestrzeń edukacji?”. Przedmiotem analizy są wybrani bohaterowie cyklu Pieśń lodu i ognia i serialu pt. Gra o tron.
EN
Among the numerous functions of popular culture, the educational function has great potential to be used in various contexts of education and upbringing. The attractiveness of series, such as, for example, Game of Thrones (based on G.R.R. Martin’s A Song of Ice and Fire saga) is not only due to their effective advertising, but also to the way they tell about the world. At the center of these stories are interesting characters and their complex motives and personalities. The perception of these stories is accompanied by the recipient’s pleasure, which affects cognitive processes - attention, memory, motivation to learn. Stories of popular culture can be an inexhaustible source of inspiration and ideas for the educator. If the essence of education is to expand the semantic field of students, works of popular culture are a good tool that enables the implementation of this intention. The aim of the considerations contained in the article is to answer the question: “To what extent can works of popular culture be used as an educational space?”. The subject of the analysis are selected heroes of the A Song of Ice and Fire series and the series entitled Game of Thrones.

Contributors

author

References

  • Jakubowski W. (2010), Kultura popularna, media i my… i pedagogika, [w:] A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Kultura popularna: Konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
  • Klimek K. (2019), Podstawy pedagogiki: Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Wojskowej Akademii Technicznej, Warszawa.
  • Martin G.R.R. Garcia E.R. jr, Antonsson L. (2022), Panowanie smoka: Ilustrowana Historia dynastii Targaryenów, t. 1, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
  • Martin G.R.R. (2012), Starcie królów, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
  • Martin G.R.R. (2011), Gra o tron, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
  • Martin G.R.R. (2013), Nawałnica mieczy. Część I: Stal i śnieg, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
  • Martin G.R.R. (2016), Taniec ze smokami. Część II, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2016.
  • Martin G.R.R. (2014), Nawałnica mieczy. Część II: Krew i złoto, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
  • Melosik Z. (2010), Kultura popularna, walka o znaczenia i pedagogika, [w:] A. Gromkowska- -Melosik, Z. Melosik (red.), Kultura popularna: Konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
  • Mikiewicz P. (2016), Socjologia edukacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Nymś-Górna A. (2020), Kultura popularna w edukacji i socjalizacji – możliwości i zagrożenia, „Podstawy Edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni”, nr 13Aronson E., Aronson J. (2020), Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.
  • Giddens A. (2012), Socjologia: wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Gromkowska-Melosik A., Melosik Z. (red.), (2010), Kultura popularna: Konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Impuls, Kraków

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
15507-6563
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7de5a8ae-cc66-4259-bf58-ae29af2a6ca1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.