Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2011 | 37 | 2 | 179-194

Article title

Wyjazdy studentów w ramach programu Erasmus jako instytucjonalna forma przedlużonego moratorium. Przyczynek do tezy o „kryzysie cwierćwiecza”

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Students’ Exchange within the Erasmus Programme as an Institutional Form of the Extended Moratorium. Contribution to the Thesis of Quarter-Century Crisis

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article presents the issue of 20-year-old students who decide to take part in the Erasmus Programme in order to finish building their own self in a reflective way. It especially applies to students who, despite the age indicating the completion of an identity crisis, remain in an extended moratorium on early adulthood - experience the "quarter-century crisis". The crisis manifests itself in the escape from making commitments assigned to conventionally defined adulthood. While on scholarship, a student functions in three dimensions of cultural borderlands: their native country, host country and cultural pluralism which is favoured by contacts with other international scholarship holders. Facilitating confrontation with "otherness", a borderline promotes cognitive alertness aimed at themselves which is a development impulse. Institutional support for a scholarship holder (scholarships, institutional care of the host university, student community) ensures their safety and facilitates increased exploration of identity. "Otherness", in the Simmel sense, is for a student not only a test of their own powers, but also an opportunity to create their life plans. The analysis was peformed on the basis of the data obtained from participatory observation and in-depth interviews with Polish scholarship holders (N=11) conducted in Porto (in winter semester of 2009/2010).

Journal

Year

Volume

37

Issue

2

Pages

179-194

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika

References

  • Adamski W. (1977), Młode pokolenie Ameryki. Kultura i społeczeństwo w sytuacji kryzysu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Adamski W. (1987), Młodzież jako przedmiot badań: orientacje teoretyczne i problematyka w perspektywie poznawczej, [w:] J. Głuszyński, Teoretyczne i metodologiczne problemy badań nad młodzieżą, Poznań.
  • Basistowa J. (1999), Istota i rozwój tożsamości w koncepcji Erika Eriksona, [w:] Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, red. A. Gałdowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • CBOS (2009), Młodzież 2008, Warszawa.
  • CBOS (2009), Opinie o sytuacji na rynku pracy i zagrożeniu bezrobociem. Komunikat z badań, Warszawa.
  • Czapiński J., Panek T. (2009), Diagnoza Społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, Centrum Rozwojowe Zasobów Ludzkich, Warszawa.
  • Erasmus w Polsce - dane, http://erasmus.org.pl/index.php/ida/54/ [16.04.2009].
  • Erikson E. (1964), Youth and Crisis, New York-London.
  • Erikson E. (2000), Dzieciństwo i społeczeństwo, Rebis, Poznań.
  • Geremek F. (2006), Generacja Piotrusia Pana, „Wprost” (9).
  • GUS (2010), Informacja o rozmiarach i kierunkach emigracji z Polski w latach 2004-2009, http://www.stat.gov.pl/gus/5840\_3583\_PLK\_HTML. htm [17.10.2010]
  • GUS (2010), Wejście ludzi młodych na rynek pracy, http://www.stat.gov. pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL\_Wejscie\_ludzi\_mlodych\_na\_rynek\ _pracy.pdf [17.09.2010].
  • Kalinowska B. (2010), Wolimy mieszkać z rodzicami do trzydziestki niż coś wynająć, „Rzeczpospolita” http://www.rp.pl/artykul/73655.html [16.10.2010].
  • Kolanowska E. (2008), 10 lat Erasmusa w Polsce 1998-2008, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
  • Marcia J. E. (1996), Development and validation of ego - identity status, „Journal of Personality and Social Psychology” (3).
  • Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studia dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa.
  • Nikitorowicz J. J. (1995), Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Trans Humana, Białystok.
  • Opoczyńska M. (1999), Moratorium psychospołeczne - szansa czy zagrożenie, [w:] Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, red. A. Gałdowa, tom I, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Park R. E. (1928), Human Migration and The Marginal Man, „The American Journal of Sociology”, Vol. 33, No 6, May.
  • Pervin L. A., John O. P. (2002), Osobowość teoria i badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Przetacznik-Gierowska M. (1980), Psychologia rozwojowa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Robbins A., Wilner A. (2001), Quartelife Crisis. The Unique Challenges of Life in Your Twenties, Jeremy P. Tarcher/Penguin.
  • Simmel G. (2006), Obcy, [w:] Simmel G., Most i drzwi. Eseje, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Szafraniec K. (2010), Marginesowość pogranicze jako kategoria socjologiczna i metaforyczna, [w:] Szafraniec K., Młode pokolenie a nowy ustrój, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
  • Wesołowska E., Młodzi bezrobotni: nawet 3 miliony w 2011 roku, „Dziennik Gazeta Prawna” http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/447959,mlodzi\_bezrobotni\_nawet\_3\_miliony\_w\_2011\_roku.html

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7e88bbc6-4b7b-42f0-9b18-fd68616120f2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.