Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | Tom 21 | 187-196

Article title

Mapa kobiecej tożsamości – kulturowa wędrówka po śladach

Content

Title variants

EN
The map of female identity – a cultural journey through the traces

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W ponowoczesnym świecie coraz trudniej znaleźć właściwą odpowiedź na znaczące pytanie o sedno kobiecej tożsamości. Mamy bowiem do czynienia z nieustannym poszukiwaniem tymczasowych możliwości, ukrytych w gwarnym i nieuporządkowanym świecie. Małgorzata Malicka w pracy Ja to znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i wychowaniu definiuje cztery wyznaczniki tożsamości. To właśnie z nimi chciałabym połączyć kulturowe poszukiwania, a także wtopić w nie wszystkie znaczące, w moim przekonaniu, ślady kobiecej natury. Kobieca literatura wydaje się w tym względzie miejscem wyjątkowym. Pozwala bowiem wytropić, zazwyczaj niewidoczne, ścieżki w myśleniu o kulturze jako o znaczącym narzędziu poznania.
EN
In the post-modern world finding the right answer to the crucial question about the essence of female identity is increasingly difficult. This is due to the fact that we are on a constant search for temporary opportunities hidden in a loud hectic world. In her work Ja to znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i wychowaniu (Who am I? On personal identity and education) Małgorzata Malicka defines four identity criteria. The author of this article makes an attempt not only to connect these criteria with cultural research, but also to link them with all crucial traces of female identity. Woman’s writing seems to be quite an exceptional area in this matter, offering us the rare possibility to recognise culture as a critical source of knowledge.

Year

Volume

Pages

187-196

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Bauman Z. (2009), Konsumowanie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Bauman Z. (2011), Kultura w płynnej nowoczesności, Agora, Warszawa.
  • Bieńko M. (2010), Sposoby posługiwania się tożsamością seksualną w kulturze popularnej, [w:] Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno kulturowe, (red.) A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Impuls, Kraków.
  • Carroll L. (2000), Alicja w krainie czarów, Nasza Księgarnia, Warszawa. Cunningham M. (1999), Godziny, Pokolenie, Łódź.
  • Gergen K. J. (2009), Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Goffman E. (2008), Człowiek w teatrze życia codziennego, Aletheia, Warszawa.
  • Gwóźdź A. (2006), Kultura – media – kulturoznawstwo, [w:] Teatr – media – kultura, (red.) D. Fox, E. Wąchocka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Janko A. (2007), Dziewczyna z zapałkami, Wydawnictwo Literackie, Warszawa.
  • Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. (2011), Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Impuls, Kraków.
  • Kiec I. (2011), Zabijanie ptaka w locie, czyli o mamie, tacie i nieczułym chłopcu, [w:] Po prostu Agnieszka. W 75 rocznicę urodzin Agnieszki Osieckiej. Studia i materiały, (red.) I. Borkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Kosiński D. (2006), Teatr XXI wieku – ku nowym definicjom, [w:] Teatr – media – kultura, (red.) D. Fox, E. Wąchocka, Katowice.
  • Kuncewiczowa M. (1987), Cudzoziemka, Iskry, Warszawa.
  • Linton R. (1975), Kulturowe podstawy osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Malicka M. (1996), Ja to znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i wychowaniu, Znak, Warszawa.
  • Mauss M. (red.) (2001), Socjologia i antropologia, KR, Warszawa.
  • Melosik Z. (1996), Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Impuls, Poznań–Toruń.
  • Melosik Z. (red.) (1999), Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Edytor, Poznań– Toruń.
  • Melosik Z. (2012), Ciało jako przedmiot studiów kulturowych, [w:] Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, (red.) A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Impuls, Kraków.
  • Osiecka A. (1981), Wada serca, Czytelnik, Warszawa.
  • Osiecka A. (1993), Rozmowy w tańcu, Tenten, Warszawa.
  • Przybora J. (2009), Piosenki prawie wszystkie, Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa.
  • Ricoeur P. (1992) Cierpienie nie jest bólem, [w:] Filozofia osoby, Wydawnictwo PAT, Kraków.
  • Sordyl A. (2004), W poszukiwaniu kobiecej tożsamości. Modelowanie współczesnego wizerunku kobiety w polskim Teatrze Telewizji, „Opcje”, nr 1/2.
  • Śleszyńska B. (2009), Miłość skrzydlata, Wydawnictwo AD OCULOS, Warszawa– Rzeszów.
  • Taylor Ch. (2002), Etyka autentyczności, Znak, Kraków.
  • Turowska Z. (2000), Agnieszki. Pejzaże z Agnieszką Osiecką, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  • Umer M., Poniedzielski A. (2008), Jak trwoga to do bloga, MTJ Agencja Artystyczna, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8750537d-b986-4a64-beb6-f31cc5fffaf5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.